Portefeuillehouder(s):
F. Janssen en B. Smeets
Verantwoordelijke afdelingshoofden:
F. Geurts (ROG) en S. Weckseler (BOR)
Portefeuillehouder(s):
F. Janssen en B. Smeets
Verantwoordelijke afdelingshoofden:
F. Geurts (ROG) en S. Weckseler (BOR)
2.10 Verkeer en vervoer |
2.20 Parkeren |
Verkeer en vervoer
Verkeers-, vervoers- en parkeerbeleid
Dit beleid is opgenomen in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Landgraaf (GVVP, 2017). Het gaat in op vijf thema’s: (Hoofd)wegenstructuur en bereikbaarheid, verkeersveiligheid en weginrichting, fietsverkeer, openbaar vervoer en parkeren. Naast diverse beleidsuitgangspunten bevat het GVVP een uitvoeringsprogramma dat gebaseerd is op een knelpuntenanalyse. De doelstellingen van het GVVP zijn:
- Het bewaken en verbeteren van de kwaliteit van de verkeersafwikkeling;
- Het verbeteren van de algehele verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid;
- Het stimuleren van het gebruik van de fiets;
- Het stimuleren van het gebruik van het openbaar vervoer;
- Het voorkomen van parkeeroverlast.
Vanuit het uitvoeringsprogramma van het GVVP worden reconstructieprojecten, verkeersmaatregelen en gedragsbeïnvloedingprojecten geïnitieerd. Verder liften we mee met diverse andere projecten waarbij bestaande wegen kunnen worden aangepast zodat ze beter voldoen aan het beleid en de wensen van bewoners. Financiële dekking vindt plaats uit een tweetal investeringsbedragen opgenomen in de begroting voor Reconstructieprojecten GVVP/ruggengraat en Verkeersveiligheidsprojecten. Kleinere verkeersmaatregelen, gedragsprojecten en verkeerskundige onderzoeken worden gefinancierd vanuit het regulier budget voor Verkeersbeleid.
Op het gebied van parkeren geldt dat bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen die gevolgen hebben voor de parkeerbehoefte, parkeren zo veel als mogelijk op eigen terrein moet worden opvangen. Parkeerproblemen worden bij voorkeur opgelost met de traditionele maatregelen zoals parkeerverboden, verboden stil te staan, uitbreiding parkeercapaciteit en fysieke maatregelen. Betaald parkeren en parkeervergunningen passen we niet toe. Bij een ongewenste menging van lang- en kortparkeerders kiezen wij voor een parkeerschijfzone.
Voortuin- en trottoir parkeren zijn in beginsel niet toegestaan. Het komt echter veelvuldig voor en een naleving is niet altijd mogelijk/wenselijk. Via herstructurering, wijkacupunctuur en wegreconstructies werken wij aan het toevoegen van meer openbare parkeerplaatsen. Tot die tijd staan we deze vormen van parkeren oogluikend toe, uiteraard voor zover dat niet leidt tot negatieve gevolgen voor weggebruikers.
Slimme en duurzame mobiliteit wordt steeds belangrijker. Regionaal is dit vastgelegd in de ‘Visie op Mobiliteit’ (sept 2020) en ‘Uitvoeringsagenda Mobiliteit’ (jan 2022). Naast leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid wordt daarin een belangrijke focus gelegd op fietsstimulering, thuiswerken, deelmobiliteit en elektrisch vervoer. Ondanks dat deze beleidswijzigingen niet in het GVVP staan, zijn we hier wel al waar mogelijk mee aan de slag. In het rond 2025/2026 nieuw op te stellen GVVP worden al deze veranderingen meegenomen.
Op het gebied van verkeer en vervoer is er de laatste jaren zowel landelijk als regionaal veel veranderd. Elektrische auto's, fatbikes/e-bikes, nieuwe parkeerkencijfers, 30km/uur op doorgaande wegen, de landelijke stijging van het aantal verkeersongevallen/-slachtoffers, meer ruimte voor de voetganger en fiets, klimaat, duurzaamheid, toegankelijkheid, diverse technologische ontwikkelingen. Het zijn enkele voorbeelden van thema's die sinds het vaststellen van het huidige GVVP in 2017 nieuw zijn opgekomen c.q. zijn veranderd. Daarom wordt er in 2025 gestart met het actualiseren van het huidige GVVP waarbij er ook een nieuw uitvoeringsprogramma wordt opgesteld en er gelijk wordt gezorgd voor een goede afstemming met de Toekomstvisie in het kader van de Omgevingswet.
Het uitvoeringsprogramma van het GVVP 2017 had een looptijd tot en met 2025. Dit programma bevat nog diverse projecten die niet zijn uitgevoerd. Op basis van dit programma wordt in 2025 de Hoofdstraat (tussen de Einsteinstraat en de markt) volledig gereconstrueerd. Met name de veiligheid van de fietser wordt hierbij verbeterd (vrijliggende fietspaden). Daarnaast worden er enkele extra maatregelen getroffen in de Maastrichterlaan en Hovenstraat ter verbetering van de 30km-zone inrichting. Verder wordt er gewerkt aan de planvoorbereiding voor de herinrichting van de De Wendelstraat (ten zuiden van de Honigmannstraat; onderdeel ruggengraat) en Heistraat/Kerkraderweg (ten noorden van de Hofstraat). Hetzelfde geldt voor de herinrichting van de Hoogstraat vanaf de Heigank/Brunsummerweg tot aan centrum Op de Kamp. Ook hier heeft de veiligheid van fietsers de hoogste prioriteit. Uitvoering hiervan is nog steeds afhankelijk van de snelheid waarmee incourant vastgoed langs de Hoogstraat kan worden verworven en deze locaties kunnen worden herontwikkeld (onder andere ten behoeve van parkeren).
Verder liften we mee met diverse projecten die geïnitieerd worden vanuit andere beleidsvelden. Bestaande wegen worden daarbij zodanig aangepast dat ze beter voldoen aan het beleid uit het GVVP en bestaande knelpunten op het gebied van verkeer en parkeren worden opgelost. Tevens kan er tegemoet gekomen worden aan eventueel aanwezige wensen van bewoners. Zo wordt er meegelift met groot onderhoudsprojecten en projecten in het kader van een rioolreconstructies (Margrietstraat en Nieuwstraat). In de wijk Het Eikske worden in het kader van de Parkstadroute nog enkele wegen opnieuw ingericht.
Tot slot blijven we ons inzetten op de realisatie van de Randweg Abdissenbosch. Vanwege de stikstofproblematiek is de aanleg van de Randweg nog steeds niet mogelijk. Samen met de Provincie blijven we de ontwikkelingen in de gaten houden en blijven we zoeken naar mogelijkheden om (een deel van) de Randweg aan te kunnen leggen. Mocht deze mogelijkheid ontstaan, dan wordt de planvoorbereiding direct opgepakt. Zodra er aan Nederlandse zijde zekerheid is over de realisatie van de Randweg, wordt door het Landesbetrieb Straßenbau NRW de voorbereiding voor de aanleg van het Duitse deel van de Randweg, de B221n, weer opgepakt.
Dekking van de hierboven genoemde activiteiten vindt voor een belangrijk deel plaats uit een tweetal investeringsbedragen opgenomen in de begroting voor Reconstructieprojecten GVVP/ruggengraat en Verkeersveiligheidsprojecten. Kleinere verkeersmaatregelen, gedragsprojecten en verkeerskundige onderzoeken worden gefinancierd vanuit het regulier budget voor Verkeersbeleid. Alle activiteiten die vanuit dit budget worden geïnitieerd leveren een belangrijke bijdrage in het behalen van de doelstellingen van het GVVP (met name ten aanzien van verkeersveiligheid maar ook bereikbaarheid, fietsverkeer, parkeren en openbaar vervoer).
Beheer Openbare Ruimte
Integraal beheer
Het beheer van de openbare ruimte ligt verspreid over de programma’s 2 (wegbeheer), 5 (groenbeheer) en 7 (waterbeheer en ongediertebestrijding). Ook het beheer van de accommodaties is verdeeld over meerdere programma’s. Reden om de wijze waarop wij invulling geven aan het integrale beheer van de openbare ruimte en de accommodaties op te nemen in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen. In deze paragraaf zijn ook de door uw raad eerder vastgestelde onderhoudsniveaus voor alle kapitaalgoederen opgenomen.
Wegonderhoud
Jaarlijkse worden onze wegen en elementverhardingen geïnspecteerd. Op basis van de uitkomsten monitoren wij de onderhoudstoestand en bepalen of de achterstalligheid conform verwachting afneemt. Door de integrale aanpak wordt overlast voor omwonende zoveel als mogelijk beperkt omdat alle vakdisciplines worden meegenomen. Burgers Belangengroeperingen van burgers en anderen binnen een projectgebied worden geïnformeerd over plannen, ontwikkelingen, voortgang en zoveel mogelijk betrokken bij voorbereiding en uitvoering. Elementenverharding liet een teruggang zien in de CROW kwaliteitsnorm van 4,1% in 2019 naar 6,8% in 2022. Dit is nog binnen de marge van 10% achterstalligheid, maar om te voorkomen dat deze grens wordt bereikt zijn er voor 2024 en 2025 extra middelen beschikbaar gesteld ter stabilisatie van de kwaliteit.
Straatmeubilair
Met het beschikbare budget wordt straatmeubilair in de openbare ruimte alleen vervangen als het strikt noodzakelijk is. Het betreft hoofdzakelijk vervanging van verkeersborden en meubilair om de veiligheid voor de weggebruiker te waarborgen.
Fietspaden
Alle fietspaden zijn opgenomen in het onderhoud. Met de extra beschikbare middelen voor recreatieve fietspaden worden bestaande fietspaden verbeterd zodat er een veilige en aaneengesloten fietsverbinding ontstaat.
Gladheidsbestrijding
Gladheidbestrijding wordt uitgevoerd op basis van het vastgestelde beleidsplan “gladheidbestrijding Parkstad Limburg” en het jaarlijks vastgestelde routeplan van de gemeente Landgraaf.
Openbare verlichting
Het beleidsplan openbare verlichting en het jaarlijkse uitvoeringsprogramma zijn erop gericht om zo efficiënt mogelijk het volledige arsenaal van armaturen om te vormen naar duurzame en energiezuinige LED-verlichting. De volledige omvorming naar LED is voorzien voor 2030. Masten worden alleen dan vervangen als uit het stabiliteitsonderzoek blijkt dat deze mogelijk gevaar op kunnen leveren. Op basis van het nieuwe beleids- en beheerplan OV 2023 is er, samen met Heerlen en Valkenburg a/d Geul, een aanbesteding geweest voor meerjarig vervanging en onderhoud. Op 1 januari start de aannemer met de uitvoering. Op 31 december 2023 was 59% van de verlichtingsarmaturen vervangen voor LED-armaturen (levensduur > 20 jaar) en 24 % van de armaturen voorzien retroLED. Hierbij zijn de binnenwerken van de armaturen vervangen door LED. Deze retroLED zijn in de jaren 2015 en 2016 geplaatst en hebben een levensduur van circa 10 jaar.
Reiniging
De gemeentelijke wegen worden in het voorjaar tweemaal en in het najaar driemaal, ten tijde van bladval, geveegd. Door het verbod op chemische onkruidbestrijding, ontwikkelen kruidachtigen en grassen in de goten zich veel sneller dan voorheen. Door het verhouten van ondergrondse delen van onkruiden en de toename van klinkerverhardingen zal op termijn de onkruiddruk verder toenemen. Minder vegen resulteert daarnaast in snellere en grotere vervuiling van kolken en riolen. De gemeentelijke veegwagen wordt ingezet voor de drie centra en op accentpunten in de gemeente. De eigen dienst reinigt de HUP’s (honden uitlaat plaatsen) en zwerfafval en kleine dumpingen worden dagelijks opgeruimd, waarbij de drie centra prioriteit hebben. Voor het opruimen van de almaar toenemende illegale stortingen van asbest en chemisch drugsafval worden gespecialiseerde bedrijven ingezet. Om zwerfvuil te voorkomen wordt op scholen voorlichting gegeven om kinderen op jonge leeftijd al bewust te maken van de schade en kosten door zwerfvuil.
BinnenBeter (voorheen Reppido)
Het aantal meldingen is al jaren stabiel met een schommeling rond de 120 meldingen per week. Hieruit concluderen wij dat het systeem de laagdrempeligheid heeft die vooraf beoogd werd te bereiken. Ook het aantal meldingen per categorie is relatief constant. De fluctuaties in het aantal meldingen per categorie hebben vooral te maken met de weer- en klimaatinvloeden als noodweer en groeizaam weer.
Kengetal historische ontwikkeling | Bron | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Aantal verkeersongevallen | Webapplic. statistiek ongevallen | 116 | 135 | 118 | 129 |
Aantal slachtoffers | Webapplic. statistiek ongevallen | 22 | 19 | 22 | 22 |
Asfaltverhardingen in m2 | Beheersysteem Kikker | 1.022.226 | 1.021.789 | 960.123 | 990.091 |
Halfverhardingen in m2 | Beheersysteem Kikker | * | * | 69.278 | 70.363 |
Elementverharding in m2 | Beheersysteem Kikker | 1.108.688 | 1.108.132 | 1.115.535 | 1.136.157 |
Aantal meldingen aan BOR, waarvan de top 5 zijn: | 6.480 | 6.299 | 6.354 | 6.803 | |
- groen | BOR | 1.910 | 1.880 | 1.966 | 1.961 |
- wegen en trottoirs | BOR | 903 | 881 | 740 | 1.154 |
- reiniging en hondenpoep | BOR | 1.719 | 1.299 | 1.453 | 1.426 |
- straatmeubilair en borden | BOR | 689 | 661 | 1035 | 878 |
- riolering en water | BOR | 439 | 582 | 418 | 481 |
- dieren en ongedierte | BOR | 369 | 372 | 240 | 267 |
* meting vanaf 2022 gestart |
Verkeersongevallen
In Landgraaf vinden ongevallen heel verspreid plaats. Er zijn geen specifieke locaties waar veel ongevallen plaatsvinden. Dat maakt het lastig om verkeersveiligheidsmaatregelen goed te prioriteren. Zowel in Landgraaf als landelijk blijkt het aantal ongevallen helaas niet meer af te nemen en zelfs te stijgen. In Landgraaf schommelt het aantal ongevallen al jaren rond de 110 tot 140. Het aantal slachtoffers ligt rond de 20. Hierbij zijn steeds vaker fietsers betrokken. Afleiding in het verkeer (gebruik smartphones) en de toename van het gebruik van fatbikes/e-bikes met zijn hogere rijsnelheden (met name door jongeren op fatbikes en ouderen op e-bikes) zijn belangrijke oorzaken in het ontstaan van ongevallen. Inspanningen om de verkeersveiligheid te verbeteren (treffen fysieke maatregelen, voorlichting, educatie en handhaving) blijven belangrijk en hebben hoge prioriteit. Hierbij heeft de fiets extra aandacht nodig.
BuitenBeter BOR
Het aantal meldingen was jaren stabiel met een schommeling rond de 120 meldingen per week. Dit was in 2023 130 per week. Hieruit concluderen wij dat het nieuwe systeem de laagdrempeligheid heeft die vooraf beoogd werd te bereiken. Ook worden er intern via deze weg meldingen gemaakt zodat wij hier een opdrachtbon van kunnen maken voor de buitendienst. Het aantal meldingen per categorie in verhouding tot het totaal aantal meldingen is relatief constant. De fluctuaties in het aantal meldingen per categorie hebben vooral te maken met de weer- en klimaatinvloeden als noodweer en groeizaam weer, net als afgelopen jaren. De stijging van het aantal meldingen van wegen en trottoirs heeft te maken met de lichte verhoging van achterstallig onderhoud, maar ook door de eerder beschreven interne meldingen.
Beleidsindicatoren (BBV) - info: waarstaatjegemeente.nl | Bron | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Voor het programma 2 zijn geen verplichte beleidsindicatoren opgenomen in de vigerende regeling beleidsindicatoren gemeenten | |||||
(cijfers x € 1000) | |||||
AO | Omschrijving | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
AO 13 | Onderhoud Wegen | 140 | 140 | 140 | 140 |
Totaal van het programma | 140 | 140 | 140 | 140 |
AO 13 - Onderhoud Wegen
Het betreft de toepassing van de index op het onderhoudsbudget volgens het gestabiliseerde prijsniveau. Dit betreft een stijging van 27,9 procent tussen januari 2020 en januari 2024 (index CBS GWW). Het prijsniveau stabiliseert sinds enige maanden zonder dat een daling is ingezet of een daling is te verwachten.
Omschrijving Kader | Actualiteit |
Kwaliteitsgids BOR | 2024 |
Beheerprogramma Brutis incl. jaarlijkse weginspectie | 2023 |
Gladheidbestrijdingsplan | 2022 |
Beheerplan openbare verlichting 2024-2030 | 2023 |
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Landgraaf | 2017 |
Visie op mobiliteit (braining the future) – Parkstad | 2020 |
Uitvoeringsagenda Mobiliteit (braining the future) – Parkstad | 2022 |
Doelen |
2.1 Een goed en veilig functionerend verkeers- en vervoerssysteem |
Activiteiten in 2025 |
2.1.1 Uitvoeren uitvoeringsprogramma Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan |
2.1.2 Voorbereiden aanleg Randweg Abdissenbosch |
2.3.1 Onderhouden en beheren van (half)verhardingen |
2.3.2 Uitvoeren groot onderhoud |
2.3.3 Het verder omvormen van het arsenaal aan armaturen naar duurzame energiezuinige LED-verlichting |
2.3.4 Onderhouden van recreatieve en toeristische fietsroutes |
Prestatie-indicatoren voor 2025 | Norm |
2.1.1.1 Actualiseren GVVP 2017 / Opstellen GVVP 2026 | 2026 |
2.1.1.2 Uitvoering reconstructie Hoofdstraat (Einsteinstraat-markt) | 2025 |
2.1.1.3 Verkeersveiligheidsmaatregelen Maastrichterlaan en Hovenstraat | 2025 |
2.1.1.4 Planvoorbereiding herinrichting gedeelte De Wendelstraat en Heistraat/Kerkraderweg | 2026 |
2.1.1.6 Aanpassen weginrichting op beleid GVVP door mee te liften met projecten / werkzaamheden die geïnitieerd worden vanuit andere beleidsterreinen | 2025 |
2.1.1.7 Treffen van (kleine) infrastructurele verkeersveiligheidsmaatregelen | 2025 |
2.1.1.8 Uitvoeren gedragsbeïnvloedende verkeersveiligheidsmaatregelen | 2025 |
2.1.1.9 Uitvoeren (gedragsbeïnvloedende) maatregelen ter stimulering van slimme, gezonde en duurzame mobiliteit | 2025 |
2.1.1.10 Monitoren landelijke ontwikkelingen stikstofproblematiek i.r.t. Planvoorbereiding realisatie Randweg Abdissenbosch en afstemming realisatie B221 | 2025 |
2.3.1.1 Achterstallig onderhoud asfalt | < 10% |
2.3.1.2 Achterstallig onderhoud overige verharding | < 10% |
2.3.3.1 Omvormen van het areaal armaturen naar duurzame energiezuinige LED-armaturen met peildatum 2030 (Energie-convenant OV) | > 100% |
Financiën programma 2
(cijfers x € 1.000) | ||||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Bestaand beleid | ||||||
Totaal baten bestaand beleid | 1.558 | 633 | 634 | 634 | 634 | 634 |
- Directe salarislasten | 1.393 | 2.001 | 2.296 | 2.339 | 2.399 | 2.459 |
- Overige directe lasten | 3.517 | 2.124 | 2.235 | 2.196 | 2.209 | 2.222 |
- Kapitaallasten | 759 | 1.037 | 1.246 | 1.246 | 1.246 | 1.232 |
Totaal lasten bestaand beleid | 5.668 | 5.162 | 5.777 | 5.781 | 5.855 | 5.913 |
Saldo bestaand beleid | -4.110 | -4.529 | -5.143 | -5.148 | -5.221 | -5.279 |
Nieuw beleid | ||||||
Totaal baten nieuw beleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Directe salarislasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Overige directe lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Kapitaallasten | 0 | 6 | 0 | 67 | 67 | 67 |
Totaal lasten nieuw beleid | 0 | 6 | 0 | 67 | 67 | 67 |
Saldo nieuw beleid | 0 | -6 | 0 | -67 | -67 | -67 |
SALDO taakveld | -4.110 | -4.535 | -5.143 | -5.215 | -5.288 | -5.346 |
Investeringen | 2.555 | |||||
De volgende investeringen maken deel uit van dit programma (tussen haakjes de bedragen inclusief btw): | ||||||
De investeringsuitgaven in 2025 van € 2.111.345 (€ 2.554.727) in totaal betreft de volgende categorieën: | ||||||
Uitbreidingsinvesteringen € 900.000 (€ 1.089.000) | ||||||
Taakveld 210: Reconstructieprojecten GVVP-ruggengraat € 700.000 (€ 847.000) | ||||||
Taakveld 210: Verkeersveiligheidsprojecten € 200.000 (€ 242.000) | ||||||
Vervangingsinvesteringen € 1.211.345 (€ 1.465.727 ) | ||||||
Taakveld 210: OV-armaturen € 230.000 (€ 278.3000 | ||||||
Taakveld 210: OV-lichtmasten € 244.000 (€ 295.240) | ||||||
Taakveld 210: Vervangingsinvestering wegen € 737.345 (€ 892.187) |
In bijlage 2 van de programmabegroting worden de lasten en baten per taakveld weergegeven.
(cijfers x € 1000) | |||||
Naam organisatie | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
GR RD4 | 351 | 357 | 369 | 381 | 394 |
Totaal | 351 | 357 | 369 | 381 | 394 |
De bijdrage aan de GR RD4 in dit programma betreft de zaken die onder het pluspakket vallen en niet onder het reguliere basispakket van Rd4, zoals opgenomen in programma 7. Deze taken zijn onder dit programma opgenomen omdat deze te maken hebben met verkeer, vervoer en waterstaat. Het betreft onder andere de straatreiniging en gladheidsbestrijding.
In de voorgaande begrotingen werd onder dit programma alleen de kosten voor illegale dumpingen opgenomen, deze post is opgenomen in het reguliere basispakket onder programma 7. De totale begroting van de GR Rd4 is vastgesteld in de raadsvergadering van 20 juni 2024 onder raadsvoorstel 45.
We onderkennen geen majeure risico’s in dit programma.