2.1.3 Programma 3 - Economie

Samenvatting voortschrijdend beleid

Terug naar navigatie - Samenvatting voortschrijdend beleid

Het onderhouden van contacten met onze ondernemers 
Wij adviseren en faciliteren onze ondernemers bij plannen voor uitbreiding of nieuwbouw. Daarnaast vinden er bedrijfsbezoeken plaats, thematische bijeenkomsten met het Economisch Platform, reguliere overleggen met de ondernemers van onze drie winkelcentra en onze twee bedrijfsterreinen. De jaarlijkse Ondernemersdag zal in 2025 volgens een nieuw concept plaatsvinden. Daarnaast houden wij onze ondernemers via diverse kanalen op de hoogte van zaken die voor hun relevant zijn. Hierbij worden ook nieuwe vormen van communicatie en informatieverstrekking en informatievergaring toegepast .

(Regionale) Samenwerking 
We werken hiervoor samen met de Stadsregio Parkstad Limburg (beleidsafstemming economische zaken. promotie & acquisitie, bedrijfsterreinen), Economische Samenwerking Zuid-Limburg (ESZL) op basis van coalitions-of-the-willing, het Mensontwikkelbedrijf, het Starterscentrum Limburg en de Stichting Streetwise en indien gewenst of nodig wordt ook het IMK ingeschakeld voor advies.

Grensoverstijgende Samenwerking
Over de grens zoeken we aansluiting en samenwerking, met name met onze directe oosterburen, Übach-Palenberg, maar tevens met de gehele Kreis Heinsberg. Er wordt een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd dat de kansen en het potentieel voor euregionale economische samenwerking tussen de grensgemeenten in beeld brengt. De studie zal zich richten op het identificeren van potentiële gebieden voor samenwerking, met een focus op economie (MKB), toerisme, duurzame ontwikkeling/ mobiliteit en landschapsontwikkeling.

Zorgen voor toekomstbestendige winkelkernen

Winkelcentrum Op de Kamp is inmiddels van een upgrading voorzien en in het voorjaar van 2024 heropend. Ook is het aantal parkeerplaatsen uitgebreid met 60. Het is de verwachting dat het toekomstbestendige winkelcentrum een positief effect heeft op de leegstaande winkelpanden. Ook wij besteden hier aandacht aan  -mede door de inzet van Streetwise- middels een actieve begeleiding van nieuwe ondernemers die zich in onze kernen willen vestigen. De stimulerings- en transformatiesubsidie ondersteunt en stimuleert dit proces. Met deze regeling vindt tevens transformatie plaats van vierkante meters incourante winkelruimte buiten de aangewezen winkelgebieden naar andere functies. Tevens zal er in het aanloopgebied van Schaesberg aandacht zijn voor de renovatie van gevels hetgeen de uitstraling van het gebied zal verbeteren. De Structuurvisie Ruimtelijke Economie Zuid - Limburg is van een addendum voorzien. Bij uitbreiding van retail wordt nu, nadrukkelijker dan voorheen, de versterking van de kwaliteit als uitgangspunt genomen. Er zal blijvend monitoring plaatsvinden ten aanzien van de toekomstbestendigheid van de drie winkelcentra. 

Zorgen voor toekomstbestendige bedrijventerreinen
Vanwege de beperkte uitbreidingsmogelijkheden op onze bedrijventerreinen werken wij constructief samen met onze bedrijven om nieuwe mogelijkheden te creëren op de bestaande terreinen door sloop-nieuwbouw, transformatie en herstructurering. Waar dat noodzakelijk en mogelijk is zorgen wij voor een goede bereikbaarheid en ontsluiting. 

Toekomstbestendige vrijetijdseconomie en evenementen
Jaarlijks worden diverse initiatieven en evenementen ondersteund wanneer die complementair en kansrijk zijn voor de Landgraafse vrijetijdseconomie. Natuurlijk neemt Landgraaf ook zelf initiatief. Zo zetten we bijvoorbeeld in op het binnenhalen van diverse groot- en kleinschalige evenementen en op het behoud van de resultaten die zijn bereikt door het revitaliseren van de kermissen in de kernen. Ons cultuurhistorisch erfgoed maken we voor gast en inwoner beleefbaar via het digitaal platform Ontdek Landgraaf. Ondertussen optimaliseren we onze recreatieve routestructuur met de nieuwe wandelnetwerkstructuur ‘Knopen Lopen’ door aan te haken op diverse themaroutes. Daarnaast zetten we in op het versterken van Landgraaf als verblijfsdestinatie met kwalitatief hoogwaardige verblijfsaccommodaties. Al deze initiatieven komen voort uit de ambities die zijn vastgelegd in de nota vrijetijdseconomie Landgraaf 2021-2030. We zullen ons ook in 2025 inzetten om deze ambities te verwezenlijken. Nu er nog geen ruimte is voor een apart werkbudget in de exploitatie zullen we, in overeenstemming met het door de raad op 9 dec 2021 vastgestelde raadsvoorstel Nota Vrije Tijdseconomie 2021-2023, deze lasten opvangen binnen de bestaande budgetten, de reserve transformatie en het jaarlijkse investeringskrediet transformatie.

Cultuurhistorie
Landgraaf is trots op haar verleden. Een rijk verleden dat zowat de hele Europese geschiedenis weerspiegelt. IJzertijdboeren verbouwen al eeuwenlang hun gewassen op onze bodem wanneer rond de jaartelling de Romeinen arriveren. De Romeinen brengen nieuwe gebruiken en producten met zich mee. Ze bouwen hun villa’s en leggen uitgestrekte graanvelden aan. Eeuwen later sticht de lokale adel kastelen die generaties lang het symbool zijn van hun macht. Ondertussen trekken steeds weer vreemde legers door onze gehuchten, onderweg naar veldslagen die de Europese landkaart hebben gevormd. Met het aanbreken van de 20e eeuw verandert de pastorale wereld die Frans Erens later met zoveel weemoed beschreef. Schacht- en koeltorens van de mijnindustrie veroveren hun plek aan de horizon. De rustige kernen groeien uit tot bruisende mijngemeentes, die in 1982 fuseren tot de gemeente Landgraaf. Op voormalige mijnterreinen bloeit nu de vrijetijdseconomie. Dat rijke verleden zetten we bewust in om de aantrekkelijkheid van Landgraaf te vergroten. Met Ontdek Landgraaf en recreatieve routes vertellen we de verhalen en maken we bijzondere plekken beleefbaar. Dat doen we in 2025 ook met nieuwe themaroutes binnen het nieuwe wandelnetwerk Knopen Lopen. Ook op het gebied van grensoverschrijdende samenwerking (GROS) zal erfgoed in 2025 een belangrijke rol spelen. Daarnaast geven we Landgraaf een plaats binnen de historische verhaallijnen die Visit Zuid-Limburg in haar storytelling voor Parkstad opvoert.

Stadspromotie
In 2025 gaan we starten met het vormgeven van een nieuwe positionering en branding van  Landgraaf. De basis vormt de door uw Raad vast te stellen Toekomstvisie 2050, waarin we onze kracht en ambities in beeld hebben gebracht. We gaan creatief aan de slag en focussen op de positieve, fijne en aangename kanten en daarmee de aantrekkingskracht van Landgraaf in woord en beeld. Waarbij we laten zien wat Landgraaf onze huidige en toekomstige inwonersgroepen en recreanten te bieden heeft. Een verhaal dat past bij de ambities van de gemeente Landgraaf. In 2025 blijven we Landgraaf toeristisch promoten als een bijzondere toeristisch-recreatieve gemeente en een belangrijk onderdeel van de regio Parkstad, maar met een eigen groene, natuurlijke identiteit. 

Winkelcentra
Het toekomstbestendig maken en houden van de winkelcentra staat hoog op de agenda. Er zal worden samengewerkt om nieuwe initiatieven te kunnen laten ontplooien en de levendigheid in de centra te behouden. Ook zal er aandacht zijn voor vergroening van de winkelcentra hetgeen de verblijfskwaliteit verhoogt.

Ondernemersklimaat
We werken continu aan een gezond en vernieuwend ondernemersklimaat om te voldoen aan de vragen van de generatie inwoners die we graag binnen de gemeente Landgraaf willen verwelkomen. Hiertoe behoort ook het toekomstbestendig maken en houden van voorzieningen zoals winkelcentra. Er zal worden samengewerkt om nieuwe initiatieven te kunnen ontplooien en de levendigheid in deze centra te behouden. We zijn voornemens een Economisch Initiatieven Fonds voor Landgraaf voor en door ondernemers in te stellen. Dit fonds is bedoeld om goede initiatieven eenvoudig(er) te kunnen realiseren en de slagkracht van het Landgraafse bedrijfsleven te vergroten. De intentie van dit fonds is versterking van het ondernemerscollectief en het vestigingsklimaat, met als resultaat een verbetering van de economische structuur van Landgraaf.

Economisch Initiatieven Fonds
We zijn voornemens een Economisch Initiatieven Fonds voor Landgraaf in te stellen/ door ondernemers op te zetten. Een dergelijk fonds is bedoeld om goede initiatieven vanuit 'de markt' eenvoudig(er) te kunnen realiseren en de slagkracht van het Landgraafse bedrijfsleven te vergroten. Vrijwillige netwerken van ondernemers lopen steeds vaker tegen grenzen aan en missen regelmatig structurele financiering voor belangrijke voorzieningen en activiteiten. Door het instellen van een fonds, dat wordt gevuld met bijdragen uit een verhoging van de Onroerendzaakbelasting (OZB) voor gebruikers en eigenaren van een niet-woning, hoeft het gebrek aan geld niet langer spelbreker te zijn. Door gezamenlijk te investeren kan er meer worden bereikt op het gebied van veiligheid, promotie, beheer van de omgeving, verduurzaming/energietransitie, bereikbaarheid, arbeidsmarkt, etc. De intentie van dit fonds, van voor én door ondernemers, is ter versterking van het ondernemerscollectief en het vestigingsklimaat, wat uiteraard ook de economische structuur van Landgraaf ten goede komt.

Recreatieve invulling Rouenhof
We gaan in 2025 verder met onderhandelingen die moeten leiden tot een toeristisch-recreatieve invulling van het gebied Rouenhof die complementair is aan de reeds aanwezige toeristisch-recreatieve trekkers en die rekening houdt met de natuurlijke context van het gebied en de omgeving daarvan.

Omgevingsanalyse

Terug naar navigatie - Omgevingsanalyse
Kengetal historische ontwikkeling Bron 2020 2021 2022 2023
Oppervlakte bedrijfsterreinen in ha Etil 100 100 100 100
Aantal arbeidsplaatsen LISA 12.270 12.424 12.500 12.568
Aantal vestigingen LISA 2.442 2.449 2.555 2.656
Bruto arbeidsparticipatie in % CBS 66,00% 68,00% 67,30% 68,60%
Aantal recreatieve overnachtingen BsGW 76.997 95.084 105.914 107.568
Aantal lokale evenementen o.g.v. APV (excl. Megaland) KCC 60 84 147 139

Analyse historische ontwikkeling kengetallen

Terug naar navigatie - Analyse historische ontwikkeling kengetallen

Hoewel Landgraaf deel uitmaakt van Parkstad Limburg en mede door de Buitenring goed met de andere steden is verbonden kan Landgraaf bogen op een eigen economische structuur. Onze twee bedrijfsterreinen, de drie winkelcentra en het toeristische gebied Park Gravenrode hebben een eigen dynamiek met als resultaat meer dan 2.500 bedrijven en een werkgelegenheid van meer dan 12.000 arbeidsplaatsen. Het is onze ambitie om deze economische structuur voor Landgraaf te behouden en waar mogelijk verder uit te bouwen. 

Landgraaf heeft afgelopen jaar een lichte groei weten te bewerkstelligen voor zowel het aantal vestigingen als voor wat betreft het aantal arbeidsplaatsen. Veel bedrijven zijn duurzaam verankerd in Landgraaf en zoeken daarom niet zo snel een nieuwe vestigingsplaats elders. Voor de komende jaren zal wel het gebrek aan beschikbare bedrijfskavels een rol blijven spelen. Dit in relatie tot bedrijven die willen uitbreiden maar daarvoor op de huidige locatie te weinig ruimte hebben of voor wat betreft nieuwe bedrijven die zich in Landgraaf willen vestigen. Wij faciliteren potentiële herontwikkelingslocaties op de bedrijfsterreinen die door de markt worden ontplooid.

Sinds Covid-19 neemt het aantal recreatieve overnachtingen in Landgraaf weer toe en ten opzichte van de jaren voor Covid is dit zelfs aanzienlijk verbeterd, waar het gemiddelde rond de 93.000 overnachtingen lag. Hetgeen aangeeft, dat de inspanningen rondom toeristische ontwikkeling in Landgraaf haar vruchten afwerpt.

Beleidsindicatoren BBV

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren BBV
Beleidsindicatoren (BBV) - info: waarstaatjegemeente.nl Bron 2020 2021 2022 2023
% Functiemenging LISA 40,4 40,3 40,6 40,9
Aantal vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inwoners (15 t/m 64 jr) LISA 105,2 107,1 114,0 118,5

Beleidskader programma

Terug naar navigatie - Beleidskader programma
Omschrijving Kader Actualiteit
Uitvoeringsprogramma economie stadsregio Parkstad Limburg 2010
Nota uitvoeringsbeleid evenementen 2012 2021
Nota Vrijetijdseconomie Landgraaf 2021-2030 2021
Beleidsvisie Leegstand Commercieel Vastgoed Landgraaf 2021
Structuurvisie Ruimtelijke Economie Zuid-Limburg (SVREZL) 2018
Ontwikkelprogramma Vrijetijdseconomie Parkstad Limburg 2020
Grondnota 2021
Uitvoeringsprogramma Retail Parkstad Limburg 2019-2025 2020
Uitvoeringsprogramma Bedrijventerreinen 2020-2024 2020
Regiodeal – Buurtontwikkelingsplan Oud Nieuwenhagen en winkelcentrum Op de Kamp 2020
Subsidieverordening ‘Stimuleren innovatief ondernemerschap in winkelkernen’ 2020
Visie Vrijetijdseconomie Zuid-Limburg 2020

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
Doelen
3.1 Versterking van de lokale en (eu)regionale economie en arbeidsmarkt, met aanhaking bij het onderwijs
3.2 Versterking van de vrijetijdseconomie en de evenementencyclus

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteiten in 2025
3.1.1 Het beheren en uitbreiden van het relatienetwerk, het acquireren en faciliteren van ondernemers, bedrijfsbezoeken, het stimuleren van bedrijvigheid, organisatie Ondernemersdag (vernieuwd concept), Economisch Platform, het versterken van de cohesie tussen onderwijs en arbeidsmarkt
3.1.2 Behouden en stimuleren van een adequaat en toekomstbestendig niveau van de (winkel)centra en de bedrijfsterreinen door centrummanagement en bedrijventerreinmanagement, door actief met externe partijen trachten invulling te geven aan leegstaande winkel- en bedrijfspanden en door herstructurering
3.1.3 Uitvoering geven aan de subsidieregeling ‘Stimuleren innovatief ondernemerschap in winkelkernen’, door samen met de Stichting Streetwise en andere externe partijen ruimte te bieden aan nieuwe ondernemers en pandeigenaren die hun leegstaand winkelpand buiten de winkelkernen willen transformeren
3.1.4 Stimuleren (eu)regionale samenwerking, op regionaal niveau en grensoverschrijdend met Duitse buurgemeenten, om de ‘grens-drempel’ te verlagen, partijen nader tot elkaar te brengen en synergievoordelen te benutten
3.1.5 Organiseren van de jaarlijkse Ondernemersdag volgens een nieuw concept
3.2.1 Het vermarkten en promoten van Landgraaf als aantrekkelijke vestigingsplaats voor het (toeristische) bedrijfsleven (o.a. door deelname aan overleg Promotie-Acquisitie Parkstad Limburg en deelname aan de website Business in Parkstad)
3.2.2 Uitvoering geven aan de nota Vrijetijdseconomie Landgraaf 2021-2030 door de versterking en uitbreiding van de vrijetijdseconomie, het beleefbaar maken van cultuurhistorisch erfgoed, stadspromotie, het betrekken van toeristische ondernemers en het creëren van een evenementencyclus
3.2.3 Organiseren en faciliteren van de kermissen in Schaesberg, Waubach en Nieuwenhagen en het faciliteren van kleinschalige evenementen op wijkniveau
3.2.4 Maatregelen nemen om de duurzaamheid te verbeteren zoals het realiseren van een fietsenstalling en het uitbreiden van het aantal oplaadpunten voor fietsen en auto’s en het vergroenen van de openbare ruimte en parkeerplaatsen

Prestatie-indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie-indicatoren
Prestatie-indicatoren voor 2025 Norm
3.1.1.1 Organiseren Ondernemersdag 2025
3.1.1.2 Aantal bedrijfsbezoeken 20
3.1.1.3 Bijeenkomsten Economisch Platform 2
3.1.1.4 Acties i.h.k.v. (landelijke) Dag van de Ondernemer 2025
3.1.1.5 Acties i.h.k.v. Week van de Veiligheid, met oog op ondernemers 2025
3.1.2.1 Opzetten en faciliteren Economisch Initiatieven Fonds Landgraaf 2025
3.1.3.2 Aantal subsidieaanvragen ‘Stimuleren innovatief ondernemerschap in winkelkernen’ 5
3.1.3.3 Aantal ingevulde leegstaande (retail)panden in winkelkernen 4
3.1.3.4 Aantal getransformeerde (retail)panden buiten de winkelkernen (obv subsidie) 3
3.1.4.1 Uitvoering geven aan samenwerking ESZL 2025
3.1.5.1 Organiseren van de jaarlijkse ondernemersdag volgens een nieuw concept 2025
3.2.2.1 Aantal bedrijfsbezoeken aan toeristische ondernemers en organisaties 5
3.2.2.2 Het faciliteren van bovenregionale evenementen 4
3.2.2.3 Uitvoeren nota Vrije Tijds Economie Landgraaf 2021-2030 2025
3.2.2.4 Toevoegen items webapplicatie OntdekLandgraaf! 5
3.2.2.5 Uitvoering en verdere planvorming Rouenhof 2025
3.2.2.6 Fysieke uitrol Knopenlopen Q2 2025
3.2.2.7 Uitwerking Visie Vrijetijdseconomie Zuid-Limburg 2025
3.2.2.8 Actualiseren milieuvergunning en planologisch kader Megaland 2025
3.2.3.1 Aantal georganiseerde kermissen 3
3.2.3.2 Aantal gefaciliteerde kleinschalige evenementen > 25

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Financiën programma 3

(cijfers x € 1.000)
2023 2024 2025 2026 2027 2028
Bestaand beleid
Totaal baten bestaand beleid 181 798 180 190 190 202
- Directe salarislasten 328 422 361 370 380 389
- Overige directe lasten 363 1.103 375 315 315 315
- Kapitaallasten 28 35 40 40 15 15
Totaal lasten bestaand beleid 718 1.560 776 725 710 720
Saldo bestaand beleid -538 -762 -596 -535 -520 -518
Nieuw beleid
Totaal baten nieuw beleid 0 0 0 0 0 0
- Directe salarislasten 0 0 0 0 0 0
- Overige directe lasten 0 0 0 0 0 0
- Kapitaallasten 0 0 0 0 0 0
Totaal lasten nieuw beleid 0 0 0 0 0 0
Saldo nieuw beleid 0 0 0 0 0 0
SALDO taakveld -538 -762 -596 -535 -520 -518
Investeringen 0

In bijlage 2 van de programmabegroting worden de lasten en baten per taakveld weergegeven.

Toelichting bijdrage aan Verbonden Partijen

Terug naar navigatie - Toelichting bijdrage aan Verbonden Partijen

De apparaatsbijdrage aan de GR Stadsregio Parkstad is opgenomen in programma 0. In dit programma verantwoorden we alleen de bijdrage aan een zestal regionale initiatieven op het gebied van economie en toerisme. Vanaf 2019 maken deze deel uit van de begroting van de regio Parkstad. De Landgraafse bijdrage is vastgesteld op basis van de goedgekeurde begroting van de regio Parkstad van 20 juni 2024 onder raadsvoorstel 54.

Wat zijn de risico’s?

Terug naar navigatie - Wat zijn de risico’s?
(cijfers x € 1000)
Risico Majeure risico omschrijving Weerstandsbehoefte
2025 2026 2027 2028
R08 Onderhoud Rijksmonument Kasteel Schaesberg 50 50 35 35
Totaal Weerstandsbehoefte Programma 50 50 35 35

Onderhoud Rijksmonument Kasteel Schaesberg
Door de Monumentenwacht Limburg is een inspectierapport opgesteld. Geconstateerd is dat de constructieve toestand (casco) van de ruïne redelijk is. De onderhoudstoestand is matig tot plaatselijk slecht. Dit is een gevolg van het feit dat er in de afgelopen periode onvoldoende onderhoud is uitgevoerd. De zorg voor de ruïne is erop gericht om sober en doelmatig onderhoudswerkzaamheden uit te voeren zonder dat de veiligheid en stabiliteit in het geding komt. Het noodzakelijke onderhoud is begroot op gemiddeld 85.000 euro per jaar voor de komende 5 jaar. De zorg voor de ruïne houdt echter niet op bij eenmalig herstel. De gemeente zal een langetermijnvisie voor het onderhoud en herstel moeten opstellen. Dit is niet alleen van belang voor de instandhouding, maar ook om de veiligheid in de toekomst te kunnen blijven garanderen van publiek, medewerkers en vrijwilligers.

Gelet op de hoogte van de eenmalige kosten (€ 340 duizend) en het ontbreken van een realistisch inzicht in de reguliere onderhoudskosten en mogelijke subsidies, kiezen wij er voor om dit voor 2025 niet als autonome ontwikkeling op te voeren en de uitkomst van een grondige second opinion, met lange termijn doorkijk en subsidiemogelijkheden af te wachten.  Omdat niet volledig uitgesloten kan worden dat noodherstel aan de orde kan zijn om de veiligheid en stabiliteit te waarborgen, is dit als risico in de begroting 2025 opgenomen.