2.2.2 Bedrijfsvoering

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De activiteiten/prestaties op het terrein van de PIJCOFAH (Personeel, Informatievoorziening (en ICT), Juridisch, Communicatie, Organisatie, Financiën en Huisvesting) vallen onder het taakveld Overhead, dat op haar beurt in Landgraaf onderdeel uitmaakt van het programma Bestuur en ondersteuning. Dat maakt dat de doelen, prestaties, activiteiten, middelen en risico's op dit terrein (naast alle overige overhead) eigenlijk zouden vallen onder dat taakveld en daarmee onder het programma Bestuur en ondersteuning. We kiezen er echter voor om die informatie te bundelen in de verplicht op te nemen paragraaf Bedrijfsvoering. Dit om herhaling te voorkomen. 

Het verplichte onderdeel Rechtmatigheid wordt vooralsnog niet in deze paragraaf opgenomen, maar in een aparte paragraaf Rechtmatigheid. Hiermee wordt dit onderdeel expliciet onder de aandacht gebracht en komen de stellige uitspraken en aanbevelingen van de commissie BBV nadrukkelijk aan de orde.

Omdat de financiële middelen al volledig zijn opgenomen in het programma Bestuur en ondersteuning, worden deze in de paragraaf Bedrijfsvoering per onderwerp slechts voor een paar majeure onderdelen specifiek gepresenteerd. In de gepresenteerde financiële tabellen zijn de bedragen voor 2023 gebaseerd op de werkelijke realisatie en de bedragen voor 2024 en later op de (bijgestelde) ramingen.

De verplichte beleidsindicatoren hebben we verplaatst van programma 0 naar deze paragraaf, zodat relevante gegevens bij elkaar gepresenteerd worden.

Onlangs is de Notitie overhead 2016 geactualiseerd. De nieuwe Notitie overhead 2023 gaat in op de inhoud en reikwijdte van het begrip ‘overhead’ zoals voorgeschreven in artikel 1 van het Besluit begroting en verantwoording (‘BBV’). Eén van de wijzigingen is dat vanaf 2025 in de begroting een overzicht Overhead opgenomen moet worden. Aan het format van dit overzicht zijn geen voorwaarden verbonden. We hebben er voor de vergelijkbaarheid voor gekozen om dit overzicht in de begroting dezelfde indeling te geven als het bestaande overzicht Overhead in de jaarrekening. Het overzicht Overhead in de begroting hebben we opgenomen verderop in dit algemene deel van de paragraaf bedrijfsvoering.


De risico's, indien van toepassing, zijn opgenomen onder Programma 0. Bestuur en ondersteuning.

Beleidsindicatoren (BBV) – info: eigen gegevens Bron 2020 2021 2022 2023
Formatie in Fte per 1.000 inwoners (per 31-12) Gemeente 8,2 8,42 8,93 9,25
Bezetting in Fte per 1.000 inwoners (per 31-12) Gemeente 8,45 8,37 8,84 8,98
Apparaatskosten per inwoner (per 31-12) Gemeente 703 707 743 853
Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + inhuur) Gemeente 10,59% 11,54% 8,56% 11,33%
Overhead (in % van de totale lasten) Gemeente 9,82% 10,95% 12,80% 12,17%

Tabel overhead 2025

Terug naar navigatie - Tabel overhead 2025
Bedragen in €
Overhead BATEN
Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Personeel en organisatie 407.156 233.741 74.160 74.160 74.160 74.160
Financiën 1.897 5.000 76.555 76.555 76.555 76.555
Juridische zaken 3.348 0 0 0 0 0
Informatievoorziening en automatisering 596.997 612.684 45.006 45.006 45.006 45.006
Facilitaire zaken en huisvesting 649.242 375.009 375.033 375.033 375.033 375.033
Communicatie 150 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500
Tractie 13.669 0 0 0 0 0
Totaal 1.672.460 1.227.934 572.254 572.254 572.254 572.254
Overhead LASTEN
Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Personeel en organisatie 8.896.322 7.854.264 6.250.430 6.249.863 6.298.215 6.414.104
Financiën 1.071.873 1.366.697 1.382.806 1.413.529 1.445.043 1.476.132
Juridische zaken 606.877 649.857 685.660 701.436 717.623 733.593
Informatievoorziening en automatisering 3.357.937 3.598.403 3.253.967 3.262.854 3.356.651 3.462.597
Facilitaire zaken en huisvesting 3.452.441 3.163.184 3.329.188 3.292.900 3.341.962 3.300.107
Communicatie 557.847 498.412 787.394 803.982 820.998 837.789
Tractie 706.806 692.443 794.105 822.831 837.107 893.444
Totaal 18.650.103 17.823.260 16.483.550 16.547.395 16.817.599 17.117.766
Overhead SALDO (BATEN -/- LASTEN)
Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Personeel en organisatie -8.489.166 -7.620.523 -6.176.270 -6.175.703 -6.224.055 -6.339.944
Financiën -1.069.976 -1.361.697 -1.306.251 -1.336.974 -1.368.488 -1.399.577
Juridische zaken -603.529 -649.857 -685.660 -701.436 -717.623 -733.593
Informatievoorziening en automatisering -2.760.940 -2.985.719 -3.208.961 -3.217.848 -3.311.645 -3.417.591
Facilitaire zaken en huisvesting -2.803.199 -2.788.175 -2.954.155 -2.917.867 -2.966.929 -2.925.074
Communicatie -557.697 -496.912 -785.894 -802.482 -819.498 -836.289
Tractie -693.137 -692.443 -794.105 -822.831 -837.107 -893.444
Totaal -16.977.644 -16.595.326 -15.911.296 -15.975.141 -16.245.345 -16.545.512
Terug naar navigatie - Toelichting tabel overhaed 2025

In dit overzicht Overhead zijn de lasten en baten van de overhead in de organisatie opgenomen conform de vereisten van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).
Volgens het BBV is overhead ‘het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces'. Hiertoe behoren ook de systemen en aanverwante lasten die deze functies ondersteunen. 

Overhead bestaat uit:
- Leidinggevenden van het primair proces (hiërarchisch deel)
- Managementondersteuning van het niet-primaire proces
- P&O/HRM
- Financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie
- Juridische zaken
- Informatievoorziening en automatisering (ICT)
- Huisvesting en Services
- Inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement)
- Interne en externe communicatie m.u.v. klantcommunicatie
- Document informatievoorziening (DIV)

De bedoeling is de raad op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie. 
De lasten in dit overzicht betreffen alle gebruikelijke lasten, zoals de salarislasten, de kapitaallasten, etc. 
Stortingen in en onttrekkingen aan reserves vallen echter onder het taakveld 010 en komen derhalve niet voor op dit overzicht van overhead.

In de programma’s en taakvelden worden alleen de kosten opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces. 
Hiertoe behoren onder andere de uren en bijkomende personele kosten die direct toewijsbaar zijn aan producten.

Het centraal begroten van de kosten van overhead betekent dat het niet langer mogelijk is om de tarieven te bepalen vanuit de programma's en taakvelden. 
In de financiële beheersverordening is daarom vastgelegd dat voor de kostentoerekening t.b.v. de tarieven naast de directe kosten ook de kosten die niet 
direct toewijsbaar zijn, maar die wel van belang zijn voor het te leveren product eveneens toegerekend mogen worden. 
Het betreft daarbij o.a. de huisvestings- en automatiseringskosten, e.d. 
De overhead wordt toegerekend op basis van de verhouding directe uren per product ten opzichte van het totaal aantal directe uren.

Organisatie & Personeel

Samenvatting voortschrijdend beleid Organisatie & Personeel

Terug naar navigatie - Samenvatting voortschrijdend beleid Organisatie & Personeel

Personele ontwikkelingen
De arbeidsmarkt is en blijft krap de komende jaren. Daarnaast bereikt een groot aantal medewerkers de komende jaren de pensioengerechtigde leeftijd. Door digitalisering en veranderende wet- en regelgeving veranderen ook de werkzaamheden en benodigde competenties voor medewerkers en investeren we in de ontwikkeling van onze medewerkers. Om aantrekkelijk te blijven voor huidig en nieuw personeel, is het belangrijk om te blijven investeren in secundaire arbeidsvoorwaarden, vitaliteit, flexibiliteit en persoonlijke ontwikkeling. Er worden regelmatig ontwikkelgesprekken met medewerkers gevoerd om hun kennis en vaardigheden op peil te houden en we bieden diverse trainingen, workshops en opleidingen aan via de digitale opleidingsacademie. Daarmee stimuleren we medewerkers om door te groeien binnen de organisatie.
De gemeente trekt tijdig nieuw personeel aan door strategische personeelsplanning en zorgt voor een goede balans in leeftijdsopbouw. Er is in 2024 een nieuw werkgeversmerk gelanceerd voor Landgraaf en het inwerkprogramma wordt vernieuwd. Een werkgeversmerk is het imago en de reputatie van de gemeente als werkgever. Daarbij zetten we in op "Landgraaf Overstijgt Grenzen" waarmee we aangeven dat wie in Landgraaf werkt, merkt al snel dat er hier meer aan elkaar grenst dan Nederland aan Duitsland. Vaak spannende contrasten. Dingen die je meestal niet samen vindt bij één werkgever. Klein en groot bijvoorbeeld. Je werkt hier namelijk in een compacte en persoonlijke organisatie, maar dan wel aan grootstedelijke uitdagingen. Autonomie grenst aan teamprestatie. En het verbeteren van de samenleving aan het verbeteren van jezelf. Wat jij zoekt, vindt elkaar in Landgraaf. Vandaag dit, morgen dat. Of zelfs tegelijkertijd. Hier doe je het allemaal. Samen met Parkstadgemeenten en Stadsregio bouwen we ook het merk “Parkstad Werkt” uit door deelname aan open dagen bij opleidingen en de organisatie van arbeidsmarktevenementen. Daarnaast blijft de gemeente potentiële medewerkers enthousiast maken door stages en traineeships.

Bevorderen vitaliteit en terugdringen ziekteverzuim
Een belangrijk thema is de vitaliteit van ons personeel en (het terugdringen van) het ziekteverzuim. Het ziekteverzuimpercentage lag de afgelopen jaren boven onze streefcijfers en het landelijk gemiddelde voor de sector overheid. Met name het langdurige ziekteverzuim vormt een groot aandeel van het totale verzuim. In 2023 bestond bijna 70% van het totale verzuim uit langdurig verzuim (6 weken tot en met 3 jaar). Dit verzuim is merendeels niet-werk gerelateerd of een combinatie van werk gerelateerde en niet-werk gerelateerde oorzaken. Leidinggevenden zetten in overleg met de bedrijfsarts en de gezondheidscoach maatregelen in. Daarnaast zetten we in op sport- en gezondheidsactiviteiten en bewustwording om aan de slag te gaan met een gezonde leefstijl om uitval te voorkomen en te beperken. Over de eerste helft van 2024 zien we een daling van het verzuim, mede door de inzet van bovenstaande interventies. 

Aanbesteding personeels- en salarissysteem
In 2024 is gestart met een aanbestedingsprocedure voor een nieuw personeels- en salarissysteem. In deze aanbesteding zijn onder andere de wensen op het gebied van uitbreiding/verbetering van gebruiksmogelijkheden, digitalisering en automatisering van personele processen meegenomen. Deze aanbesteding zal in 2025 geïmplementeerd worden, hetgeen de nodige P&O-capaciteit zal vergen, maar ook de kans biedt om werkzaamheden optimaler te organiseren voor de komende jaren.  

Voorkomen van formatieve onderbezetting
Vanwege het personele verloop en de huidige krappe arbeidsmarkt hebben we de te maken met een formatieve onderbezetting binnen de organisatie. Dit blijkt ook uit de benutting van de personeelsbudgetten. Door deze onderbezetting kunnen in de begroting toegezegde prestaties niet altijd worden gerealiseerd. Er wordt daarom in 2025 net als in 2024 gebruik gemaakt van de mogelijkheid om medewerkers boven formatie aan te stellen. Dit kan bijvoorbeeld door ruim voor de uitstroom van een pensioengerechtigde medewerker al te starten met de werving en indienstname. Hierdoor is er de mogelijkheid voor kennisoverdracht en bijscholing van de nieuwe medewerker. Daarnaast is dit ook een optie zijn als er twee goede kandidaten zijn die passen binnen onze organisatie terwijl er formatief op dat moment slechts één plek beschikbaar is. Op deze manier kunnen we goede kandidaten voor onze organisatie werven en de prestaties uit de begroting realiseren. Om grip te houden op dit beperkte financiële risico zijn er door het college kaders en beheersmaatregelen vastgesteld voor de organisatie, die periodiek worden gemonitord in de bedrijfsvoeringsrapportages. 

Met betrekking tot personeel zijn de volgende autonome ontwikkelingen verwerkt:
•    Ten behoeve van functiescheiding functie Gegevensbescherming (FG) & Privacy Officer (PO) € 10,5 duizend voor inhuur FG
•    Ten behoeve van de CAO-verhoging WSW structureel € 56 duizend
•    Ten behoeve van materiële verzorging van overgebrachte archieven incidenteel € 48 duizend voor inhuur
•    structurele salarislasten leerlingenvervoer voor 1,4 fte, incl. overhead ad € 134 duizend

Omgevingsanalyse

Terug naar navigatie - Omgevingsanalyse
Kengetal historische ontwikkeling Bron 2020 2021 2022 2023
Gemiddelde leeftijd medewerkers Personeelsadministratie 49,4 49,7 48,8 48,7
Verdeling over leeftijds-cohorten
< 35 jaar 14% 12% 15% 16%
35-45 jaar Bedrijfsvoeringsrapp. 17% 21% 18% 18%
45-55 jaar 29% 27% 29% 27%
> 55 jaar 40% 40% 37% 39%
Ziekteverzuim Bedrijfsvoeringsrapp. 5,4% 7,9% 7,5% 8,4%

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen
Doelen
O&P 1. Een toekomstbestendig personeelsbestand
O&P 2. Een gezonde en vitale organisatie
O&P 3. Kwalitatieve advisering, ondersteuning en beleidvorming op gebied van P&O
O&P 4. Talentgericht sturen

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteiten in 2025
O&P 1.1 Sturen op goede mix in het personeelsbestand (competenties, leeftijd, etc.)
O&P 1.2 inzet SPP per afdeling bij formatieplanning
O&P 2.1 Inzetten op daling ziekteverzuim
O&P 2.2 Bevorderen van de vitaliteit van onze medewerkers
O&P 3.1 Advies en ondersteuning aan de gehele organisatie op vlak van P&O
O&P 3.2 Optimalisatie P&O-processen en implementatie nieuw personeels- en salarissysteem
O&P 3.3 Zorg dragen voor actueel en gedegen P&O-beleid
O&P 4.1 Door talentmanagement de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers stimuleren.

Prestatie indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie indicatoren
Prestatie-indicatoren voor 2025 Norm
O&P 1.1.1 Gemiddelde leeftijd < 50 jaar
O&P 1.1.2 Evenredige leeftijdsverdeling personeel 15% jonger dan 35 en 38% ouder dan 55 jaar
O&P 2.1.1 Ziekteverzuimpercentage Percentage afnemend richting 5%
O&P 4.1.1 Competentiemanagement met minimaal 1/3 van het personeel is een ontwikkelgesprek gevoerd en vastgelegd

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
(cijfers x € 1.000)
Omschrijving 2023 2024 2025 2026 2027 2028
A Salariële vergoeding eigen personeel 24.417 28.628 30.189 30.181 30.910 31.724
A1 Schaalsalaris huidig personeel 22.873 26.991 28.480 28.424 29.108 29.876
A2 Schaalsalaris bestuur + voormaligen 1.544 1.636 1.709 1.756 1.803 1.848
B Personeel van derden 3.120 2.070 2.082 2.106 2.140 2.174
B1 Uitzendkrachten en detacheringen 2.543 1.509 1.403 1.366 1.400 1.434
B2 WSW 577 561 679 740 740 740,142
C Studiekosten 400 392 323 323 323 323
D Overige centrale personeelsbudgetten 421 713 753 674 607 610
E Overige decentrale personeelsbudgetten 515 404 403 403 403 404
F Ontvangen vergoedingen voor personeel -664 -234 -216 -216 -216 -216
G Uren naar projecten -555 -450 -450 -450 -450 -450
Saldo personele lasten 27.654 31.523 33.084 33.021 33.717 34.568

Toelichting wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Toelichting wat mag het kosten

Het schaalsalaris personeel stijgt met name door de toename van het aantal fte's met 15 ten opzichte van de primitieve begroting 2024 en de CAO-indexering.

Vanaf 2020 schrijven we weer uren naar projecten. Dat is een verplichting in het BBV. Medewerkers die aan projecten werken registreren de feitelijke bestede uren. De werkelijk geschreven uren naar projecten bedroegen in 2023 € 555 duizend. Voor 2024 en de volgende jaren ramen we jaarlijks € 450 duizend.

Communicatie

Samenvatting voortschrijdend beleid Communicatie

Terug naar navigatie - Samenvatting voortschrijdend beleid Communicatie

Voor een gemeente is het informeren van en het communiceren met onze inwoners, ondernemers en bezoekers een kerntaak.  We maken daarvoor gebruik van een breed palet aan communicatiemiddelen en -kanalen. Social media worden daarin steeds belangrijker in de communicatie met de samenleving. Gemindezake is, naast de digitale nieuwsbrief, een extra eigen communicatiekanaal dat door de samenleving wordt gewaardeerd. Daarnaast willen we steeds vaker in contact treden met onze inwoners om hen te betrekken bij onze werkzaamheden, beleid en besluiten.

In 2024 is gestart met het intensiveren van de samenwerking tussen de Regisseurs burgerparticipatie (voorheen wijkcoördinatoren) en het team communicatie. Dit continueren we in 2025 omdat het bijdraagt aan vroegtijdige en betere communicatie- en participatietrajecten met inwoners.

Als gemeente ontvangen we steeds meer persvragen van verschillende online- en offline media, die worden beantwoord. Daarnaast zetten we in op het signaleren van belangrijke trends en ontwikkelingen die worden betrokken in de communicatieopzet en uitingen. De contacten met onze inwoners en andere stakeholders zijn intensiever en vragen om snellere en kortere doorlooptijden van communicatieactiviteiten. Er wordt sneller en vaker (re)actie vanuit de gemeente verwacht. In de 2e helft van 2024 zijn we gestart met het opstellen van betrokkenheidsprofielen, waarmee we een beter inzicht hebben in de samenstelling van verschillende groepen inwoners en de wijze waarop ze geïnformeerd en betrokken willen worden bij het gemeentelijk beleid. Hier gaan we mee door in 2025. We blijven ook meer experimenteren met beeld, stem, ervaring en beleving om onze boodschappen aan te laten sluiten bij de verschillende doelgroepen.

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen
Doelen
Comm 1. Inwoners, stakeholders en media zijn op tijd, volledig en transparant geïnformeerd
Comm 2. Landgraaf laat zich zien in de regio als gemeente waar het goed wonen, werken en recreëren is
Comm 3. Inwoners voelen zich gehoord, geïnformeerd en betrokken bij het gemeentelijk beleid

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteiten in 2025
Comm 1.1 We vertellen en laten zien waar we mee bezig zijn, presenteren successen en informeren inwoners ook als het wat langer duurt
Comm 1.2 We voeren een proactief mediabeleid, doen aan mediamonitoring en brengen actief naar buiten wat er speelt
Comm 1.3 De kennis en inzet van een breed scala aan communicatiemiddelen wordt onderhouden
Comm 2.1 Het team ondersteunt afdelingen en bestuur en is vooraan betrokken in elk relevant proces om goede adviezen te kunnen geven
Comm 2.2 De newsroom wordt intern verbeterd
Comm 3.1 Communiceren doen we in heldere taal
Comm 3.2 Er wordt gestart met het opzetten van betrokkenheidsprofielen
Comm 3.3 Er wordt meer geëxperimenteerd met beeld, stem, ervaring en beleving

Prestatie indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie indicatoren
Prestatie-indicatoren voor 2025 Norm
Comm 1.1.1 Aantal abonnees op de digitale nieuwsbrief > 2.000
Comm 1.1.2 Aantal uitgebrachte edities van de Gemindezaken 10 tot 12
Comm 2.2.1 Aantal perscontacten inclusief persbijeenkomsten > 20
Comm 3.1.1 Heldere taal = begrijpelijke taal 0-meting
Comm 3.2.1 Medewerkers van team communicatie doen aan onderlinge kennisuitwisseling en het volgen van trends. 12 keer p.j.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
(cijfers x € 1.000)
Omschrijving 2023 2024 2025 2026 2027 2028
A Saldo communicatie (A1-A2) -117 -119 -119 -119 -119 -119
A1 Baten communicatie 0 0 0 0 0 0
A2 Lasten communicatie 117 119 119 119 119 119

Juridische Zaken (inclusief privacy)

Samenvatting voortschrijdend beleid Juridische Zaken

Terug naar navigatie - Samenvatting voortschrijdend beleid Juridische Zaken

Juridische zaken omvat een scala aan werkzaamheden. De belangrijkste juridische werkzaamheden betreffen interne juridische advisering op alle gemeentelijke taakgebieden inclusief privacy en de afhandeling van bezwaren, beroepen, klachten, Woo-verzoeken, ingebrekestellingen en aansprakelijkstellingen.  In de gemeentelijke beleidsontwikkeling en het besluitvormingsproces zitten vele juridische componenten die we als gemeente kwalitatief goed geborgd willen hebben. Hierin wordt de organisatie ondersteund door het team Juridische Zaken. Daarnaast zorgt het team voor de tijdige behandeling en afhandeling van bezwaren en klachten. Tevens vertegenwoordigt het team de gemeente bij rechtszaken. Zowel de interne adviezen als de afgehandelde zaken dienen de rechterlijke toets te kunnen doorstaan. We vinden het van belang te investeren in de bewustwording van een juridische toets aan de voorkant van een besluitvormingstraject om eventuele problemen in een later stadium te voorkomen. Hiertoe profileert Juridische Zaken zich proactief binnen de organisatie en wordt aandacht besteed aan ongevraagde advisering.

Privacy
Wij geven uitvoering aan onze wettelijke verplichtingen op het gebied van privacy en maken hierbij gebruik van een privacy managementsysteem. Dit stelt ons instaat een plan-do-check-act-cyclus uit te voeren om grip te houden op privacy. Dit zowel voor persoonsgegevens die onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en of Wet politiegegevens (Wpg) vallen. De Wpg eist dat we jaarlijks verantwoording afleggen over de verwerking van persoonsgegevens die hieronder vallen. In 2025 zal er een audit worden uitgevoerd en wordt vervolgens uitvoering gegeven aan de uitkomsten van deze audit.

In 2025 gaan we verder met het beleggen en uitvoeren van de verantwoordelijkheden voor de uitvoering van de beheersmaatregelen en ondersteunen van de afdelingen. Daarnaast zal in 2025 nader aandacht geschonken worden aan AVG trainingen/workshops specifiek op functieniveau maar ook voor nieuwe medewerkers om de bewustwording binnen de organisatie hoog te houden. 

Omgevingsanalyse

Terug naar navigatie - Omgevingsanalyse
Kengetal historische ontwikkeling Bron 2020 2021 2022 2023
Aantal klachten Juridisch jaarverslag 41 32 35 29
Aantal gegrond verklaarde klachten Juridisch jaarverslag 11 10 13 11
Aantal ingediende bezwaren Juridisch jaarverslag 87 99 71 96
Aantal afgehandelde bezwaren* Juridisch jaarverslag 88 93 84 80
Aantal gegrond verklaarde bezwaren Juridisch jaarverslag 11 9 9 4
Afhandeltermijn <18 weken Juridisch jaarverslag 41% 65% 34% 50%

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen
Doelen
JZ 1. De gemeente neemt besluiten die waar nodig juridisch getoetst zijn
JZ 2. De juridische procedures worden binnen de wettelijke termijn afgehandeld
JZ 3. Bewustwording van juridische aspecten binnen de organisatie wordt vergroot
JZ 4. Het waarborgen van de privacy op basis van de AVG en de WPG

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteiten in 2025
JZ 1.1 Juridisch advies en ondersteuning adviezen leveren
JZ 2.1 Afhandelen van bezwaren etc. binnen de wettelijke termijn
JZ 3.1 Proactief (ongevraagde) adviezen geven
JZ 4.1 Concretiseren van de eerstelijnsverantwoordelijkheid en ondersteuning op privacy maatregelen
JZ 4.2 Organiseren van interne AVG-bewustwordingstrainingen aan bestaande en nieuwe medewerkers
JZ 4.3 Afhandelen van AVG-verzoeken binnen de wettelijke termijn
JZ 4.4 De Functionaris Gegevensbescherming geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de organisatie en houdt toezicht op de verwerking van persoonsgegevens

Prestatie indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie indicatoren
Prestatie-indicatoren voor 2025 Norm
JZ 2.1.1 Afhandeling bezwaren < 18 weken > 50%
JZ 4.1.1 Afstemming met eerste lijn per afdeling Minimaal 80%
JZ 4.1.2 Aanwijzen privacy ambassadeurs in de organisatie in samenspraak met de afdelings- en bureauhoofden Minimaal 3
JZ 4.2.1 Organiseren van interne AVG-bewustwordingstrainingen 4
JZ 4.3.1 Afhandeling AVG-verzoeken < 8 weken > 75%

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
(cijfers x € 1.000)
Omschrijving 2023 2024 2025 2026 2027 2028
A Saldo juridisch (A1-A2) -57 -79 -79 -79 -79 -79
A1 Baten juridisch 3 0 0 0 0 0
A2 Lasten juridisch 60 79 79 79 79 79

Toelichting wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Toelichting wat mag het kosten

Dit betreft met name proces- en advocaatkosten, vergoedingen leden commissie voor de bezwaarschriften, bijdrage nationale ombudsman en de bijdrage Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC).

Ontwikkeling in de informatievoorziening

Samenvatting voortschrijdend beleid Ontwikkeling in de informatievoorziening

Terug naar navigatie - Samenvatting voortschrijdend beleid Ontwikkeling in de informatievoorziening

Op overheden komt een continue stroom van wetswijzigingen af. Nieuwe inzichten leiden tot nieuwe wetten of aanpassingen van bestaande wetten. En dat leidt weer tot veranderingen in de verplichtingen en taken van overheden. Ook komt er vanuit Europa een behoorlijk pakket aan regels aan die met digitalisering te maken hebben. Samen zorgen ze ervoor dat de informatievoorzieningen toekomstbestendig, veilig en ethisch ingericht kunnen worden. 

Wat voor impact heeft dit op de mensen, informatievoorzieningen, processen en organisatie?
De veranderende samenleving vereist een gemeentelijke organisatie die slim kan inspelen op de vragen die daarmee samenhangen. Voor wat betreft de informatievoorziening blijven we, voortbordurend op de ingeslagen weg en onder regie van het VNG-meerjarenprogramma Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU), gestructureerd toewerken naar een basis informatievoorziening met als leidend principe: collectief inspelen op nieuwe wetgeving, technologie en ontwikkelingen die alle gemeenten aangaan. De digitale transformatie die breed maatschappelijk aan de gang is geeft kansen, doch kent ook risico’s en dilemma’s. Het noodzaakt daarvoor een inrichting waarbij o.a. veiligheid, toegankelijkheid, duurzaamheid en transparantie kernwaarden zijn. De focus blijft ook in 2025 liggen op het doorpakken op de ingeslagen weg met de digitalisering, het gefaseerd aansluiten op nieuwe ontwikkelingen en het voldoen aan de (aanstaande) wet- en regelgeving, die veelal een meerjarig implementatietraject kennen.

Naast de voorbereiding en implementatie van wet- en regelgeving alsmede het onderzoek naar technische en innovatieve mogelijkheden, wordt conform jaarplannen uitvoering gegeven aan de doorontwikkeling van de informatiehuishouding. Dit onder meer door de implementatie van het Kwaliteitssysteem Informatiebeheer Decentrale Overheden (KIDO), het implementeren van zaakgericht werken, de digitale toegankelijkheid en de verplichte maatregelen van de baseline informatiebeveiliging overheid (BIO). Ook innovatieve ontwikkelingen worden gefaseerd opgepakt en op meerwaarde voor de bedrijfsvoering en dienstverlening onderzocht. Zo staan data gedreven werken en kunstmatige intelligentie (generatieve AI) op de agenda.

Nieuwe Archiefwet (01-01-2026)
De Archiefwet regelt hoe overheidsorganisaties hun informatie moeten bewaren en vernietigen of overdragen aan een archiefbewaarplaats. Hoewel deze informatie in principe openbaar is, kunnen er beperkingen gelden vanwege privacy of geheimhouding. De huidige Archiefwet is verouderd en minder geschikt voor digitale informatie. Daarom heeft het kabinet in november 2021 een voorstel ingediend voor een nieuwe Archiefwet, die naar verwachting op 1 januari 2026 in werking zal treden. 
De Archiefwet levert de basiseisen voor een gezonde informatiehuishouding. Om te voldoen aan zowel de huidige als de nieuwe Archiefwet zijn er in 2024 al verschillende stappen ondernomen. Zo loopt een onderzoek naar deelname in de gemeenschappelijke regeling Historisch Centrum Limburg (HCL). Verder wordt gewerkt aan het krijgen van grip op de informatiehuishouding. Zo zullen meer processen zaakgericht ingericht worden. Om de voortgang te bewaken maken wij gebruik van het Kwaliteitssysteem Informatiebeheer Decentrale Overheden (KIDO). Onderstaand wordt nog ingegaan op diverse aspecten van de informatiehuishouding.

Kwaliteitssysteem Informatiebeheer Decentrale Overheden (KIDO)
Het doel van het kwaliteitssysteem is het structureel te verbeteren van het informatiebeheer, en wel zodanig dat het informatiebeheer (op termijn) voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen. Informatiebeheer is de inrichting en uitvoering van het opslaan, het bewaren en beheren, het ontsluiten of (actief) leveren, en waar nodig, het overdragen, verplaatsen, verwijderen of vernietigen van informatie. Op basis van het kwaliteitssysteem wordt ook verantwoording afgelegd aan de toezichthouder, in deze de provincie. Eind mei 2024 is het horizontale toezicht op onze informatie-en archiefbeheer afgerond door de archiefinspectie. Het verslag gaan wij vertalen naar het normenkader in KIDO en die resulteert in een nieuwe 0-meting. Deze meting gaan wij gebruiken om een jaarplan op te stellen met daarin concrete stappen om de informatiehuishouding verder te verbeteren.  

Zaakgericht werken
De Archiefwet verplicht de gemeente om de onder haar berustende archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren, alsmede zorg te dragen voor de vernietiging of bewaring van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden. 
Ook schrijft de Wet Open overheid voor dat overheidsorganisaties hun informatiehuishouding moeten verbeteren en dat binnen een periode van 8 jaar. Ook gemeente Landgraaf neemt hier stappen in, door:
•    Meerdere processen digitaal- en zaakgericht in te richten in ons centrale Document Management Systeem en in back-officeapplicatie(s) met een koppeling naar onze recordmanagementapplicatie;
•    Grip te krijgen op onze informatie bij uitbesteding van taken door duidelijke afspraken te maken met de uitbestede partij;
•    Middelen te vragen voor de uitrol van processen met zaakgericht werken in ons Zaaksysteem vanaf 2025.

Informatieveiligheid
100% informatieveiligheid bestaat niet, doch met het implementeren van de verplichte BIO-maatregelen (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) wordt, op basis van risicoafweging, de digitale weerbaarheid gefaseerd verhoogd en geborgd. De BIO omvat naast technische maatregelen en procedures ook maatregelen om de bewustwording structureel op peil te houden. De BIO wordt beïnvloed door de uitwerking en vertaling van de EU Netwerk- en Informatiebeveiligingsrichtlijn (NIB2/NIS2) in nationale wetgeving. Er is nog een aantal zaken niet helder. De belangrijkste vragen houden verband met de toepasselijkheid van de richtlijn op Nederlandse gemeenten en hoe dit zich verhoudt tot bestaande structuren als de BIO, de verantwoording over informatieveiligheid via de ENSIA en rol van de Informatiebeveiligingsdienst (IBD) voor gemeenten. De NIS2 wordt momenteel naar Nederlandse wetgeving vertaald. Als gevolg van de evaluatie van de BIO en de komst van de NIB2/NIS2 wordt in 2024 een nieuwe versie van de BIO verwacht. Gezien het feit dat gemeenten nu al een zorgplicht (BIO), een meldplicht (Informatiebeveiligingsdienst, IBD) en toezicht (Eenduidige Normatiek Single Information Audit, ENSIA) hebben zal de impact van NIB2/NIS2 afhankelijk zijn van de mate waarin nu al gedocumenteerd voldaan wordt aan de BIO. Daarom is het cruciaal dat we door blijven gaan met de cyclus van plannen, uitvoeren, controleren en bijstellen rondom de complete BIO. Hiervoor wordt jaarlijks het informatiebeveiligingsplan opgesteld waarvan de voortgang wordt gemonitord via onze generieke GRC-methodiek (bedrijfsvoeringsrapportage).

Innovatie - Artificial Intelligence
Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie) is een vorm van technologie die zich richt op het reproduceren van menselijk gedrag. AI heeft als doel om complexe taken te automatiseren of te vergemakkelijken door gebruik te maken van algoritmen en geavanceerde technologieën. AI-systemen kunnen gebruikt worden om patronen in gegevens te herkennen, voorspellingen te doen en taken te automatiseren. Bedrijven en organisaties overwegen steeds vaker om AI in te zetten om hun processen te verbeteren, efficiëntie te verhogen en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Binnen onze organisatie is Generatieve AI interessant om nader te onderzoeken. Generatieve AI is een onderdeel van kunstmatige intelligentie die zich richt op het automatisch produceren (of genereren) van nieuwe inhoud. Omdat de kennis van AI nog (verder) ontwikkeld moet worden binnen de organisatie beginnen we met een AI-Pilot.

Wat is een AI-pilot?
Een AI-pilot is een kleinschalig experiment waarbij je AI-technologieën test in een beperkte context. Het doel is om de impact van AI te begrijpen en te ervaren voordat je grootschalige implementaties overweegt. Tijdens een pilot kun je verschillende AI-modellen, algoritmen en toepassingen uitproberen om te zien hoe ze presteren in jouw specifieke situatie.
Waarom een AI-pilot?
•    Leren en Evalueren: Een pilot stelt je in staat om te leren hoe AI werkt, welke uitdagingen je kunt tegenkomen en hoe je deze kunt overwinnen. Je kunt de resultaten evalueren en beslissen of verdere investering in AI zinvol is.
•    Risicobeheersing: Door klein te beginnen, minimaliseer je de risico’s. Je kunt de impact van eventuele fouten beperken en geleidelijk aanpassingen doen.
•    Draagvlak creëren: Een succesvolle pilot kan draagvlak creëren binnen de organisatie. Het laat zien dat AI-waarde toevoegt en motiveert medewerkers om mee te doen aan de AI-reis.
Een AI-pilot is een waardevolle eerste stap om de kracht van AI te ervaren en te begrijpen. Het helpt je om gefundeerde beslissingen te nemen en je organisatie klaar te stomen voor een AI-gedreven toekomst. Gemeente Landgraaf zal deelnemen aan een of meerdere AI-pilots om hier meer ervaring in op te doen, duidelijk beeld te krijgen van de mogelijk risico’s en het creëren van draagvlak binnen de organisatie.

Datagestuurd werken
Het coalitieakkoord geeft aan dat er een datavisie voor de gemeente moet worden opgesteld. (bron: coalitieconvenant 2022 gemeente Landgraaf)

Wanneer we spreken over een datavisie heeft dat twee uitwerkingsrichtingen:
1.    Hoe kunnen we (de uitvoering van) het beleid met data effectiever en efficiënter ondersteunen? Dit wordt uitgewerkt in de datavisie Datagedreven werken.
2.    Hoe zorgen we in de bedrijfsvoering voor voldoende kwaliteit, betrouwbaarheid, beveiliging en beschikbaarheid van de data? 

Beide uitwerkingsrichtingen zijn van groot belang voor de gemeente. Beide dienen in de datavisie naar voren te komen, maar gezien de verschillende perspectieven worden zij afzonderlijk behandeld. Daarbij is er uiteraard aandacht voor de gebieden en aspecten waar de uitwerkingsrichtingen elkaar raken. Onze gemeente heeft een groot takenpakket. Aan de ene kant zijn er de meer beheersmatige activiteiten als het op peil houden en uitbreiden van onze voorzieningen en de zorgplicht voor (kwetsbare) burgers. Aan de andere kant heeft de gemeente te maken met belangrijke ontwikkelopgaven in verband met belangrijke stedelijke opgaven en de transformatie naar een duurzame gemeente. Deze opgaven vallen samen met de ambitie om de omslag te maken van een krimpende bevolking naar groei.

Om al deze activiteiten binnen de bestaande financiële en personele mogelijkheden te kunnen realiseren en te continueren kan het slim(mer) gebruik maken van de aanwezige data, zowel intern als extern, een belangrijke bijdrage leveren. Door meer gebruik te maken van data kan efficiënter worden omgegaan met de beschikbare personele capaciteit en financiële middelen.

De laatste jaren zien we ook technologische veranderingen met grote impact elkaar steeds sneller opvolgen. Denk aan sociale media of robotisering.
Wij zien dat digitalisering een steeds grotere rol in een ieders leven speelt waardoor er meer data verzameld en gebruikt wordt. Ook de gemeente is een informatie verwerkende organisatie. Mede door de verdergaande digitalisering van processen is er steeds meer data binnen de organisatie beschikbaar.

Datagedreven sturing gaat om de effectiviteit in de opgave en kwaliteit van beleid. Het gaat om intelligentie; doen we de juiste dingen en doen we die goed?
Met datagedreven werken transformeren we ons werk. Het betekent een ontwikkeling naar meer data gestuurd werken, kortere beleidscycli met een nadruk op innovatieve werkwijzen en meer samenwerken en kennisdelen binnen en buiten de organisatie. Daarbij rekening houdend met eisen op het gebied van privacy en ethisch handelen.

M.b.t. informatievoorziening is de volgende autonome ontwikkeling verwerkt:

- t.b.v. de VerSaasing 2025 structureel € 40 duizend

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen
Doelen
Om een betrouwbare, transparante en dienstbare gemeente te zijn is het van belang dat:
IV 1. De kwaliteit en duurzaamheid van de informatie gegarandeerd wordt (nieuwe Archiefwet)
IV 2. De informatiebeveiliging op orde is (ENSIA en BIO)

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteiten in 2025
IV 1.1 Aansluiten op e-depot -> wij kunnen niet eerder dan 2027 starten met de e-depot
IV 1.2 Aanwijzen en inregelen rol archivaris -> die wordt pas begin 2026 door verschuiving van de inwerkingtredingdatum van de Archiefwet
IV 1.3 Inregelen consequenties verkorting overbrengingstermijn van 20 naar 10 jaar (activiteiten over periode van 3 jaar)
IV 1.4 Uitvoeren jaarplan KIDO
IV 3.1 Uitvoeren van AI-pilot(s)
IV 4.1 Opstellen startnotitie data en data/informatie gestuurd werken
IV 4.2 Nulmeting, inventarisatie wensen en behoeften, informatie verzamelen en experts raadplegen
IV 4.3 2 pilots uitvoeren
IV 5.1 Projectplan verbetering informatiehuishouding als onderdeel van het project Woo (afhankelijk welk deel Woo opgenomen wordt)
IV 5.2 Er wordt uitvoering gegeven aan het projectplan Woo en de benodigde processen worden stapsgewijs ingericht (afhankelijk welk deel Woo opgenomen wordt)

Prestatie indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie indicatoren
Prestatie-indicatoren voor 2025 Norm
IV 1.1.1 Aangesloten op e-depot (afhankelijk van deelname GR HCL) 2027/2028
IV 1.3.1 Uitgevoerd archiefbeheer n.a.v. verkorte overbrengingstermijn Eind 2027/begin 2028 gereed
IV 1.4.1 Uitgevoerd jaarplan KIDO Eind 2025 gereed
IV 2.1.1 Uitgevoerd jaarplan informatiebeveiliging 2025 Eind 2025 gereed
IV 4.3 2 pilots afgerond en resultaten verwerkt in datavisie Eind 2025 gereed

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
(cijfers x € 1.000)
Omschrijving 2023 2024 2025 2026 2027 2028
A Saldo Inf Voorz (A1-A2) -2.468 -2.693 -3.002 -2.972 -3.045 -3.124
A1 Baten Informatievoorziening 597 613 45 45 45 45
A2 Lasten Informatievoorziening 3.065 3.305 3.047 3.017 3.090 3.169

Toelichting wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Toelichting wat mag het kosten

De daling van de lasten en baten hebben voornamelijk betrekking op de transitie van Parkstad-IT (PIT) van een verbonden partij op basis van een centrumgemeente (Heerlen) naar een zelfstandige gemeenschappelijke regeling (GR). Tot die tijd verliep de IT-ondersteuning voor ISD BOL door PIT via Landgraaf. Met ingang van de nieuwe GR is ISD BOL rechtstreeks klant bij PIT waardoor dit deel van de bijdrage aan PIT voor Landgraaf vervalt, evenals de doorbelasting hiervoor vanuit Landgraaf aan ISD BOL. Doordat bij de transitie naar de GR extra lasten voor Landgraaf zijn opgekomen, dalen per saldo de totale lasten in bovenstaande tabel minder dan de wegvallende bijdrage (baten) van ISD BOL.

In bovengenoemde bedragen zijn naast de bijdrage aan PIT ook de overige ICT-kosten verantwoord, alsmede die voor informatiebeveiliging en informatiebeheer & kwaliteitszorg.

Wet Open Overheid (WOO)

Terug naar navigatie - Algemeen

De roep om transparantie en openbaarheid van bestuur is de afgelopen jaren sterker geworden.  Om hier uitvoering aan te geven is het belangrijk dat overheidsinformatie zich in goede, geordende en toegankelijke staat bevindt. Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. Deze wet vervang de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Het doel van de Woo is om transparantie en openbaarheid bevorderen. In deze paragraaf doen wij verslag van onze beleidsvoornemens. Daarbij richten we ons op de drie pijlers van de Woo:
•    Actieve openbaarmaking
•    Passieve openbaarmaking
•    Verbetering van de informatiehuishouding

De kern van de wet is dat overheidsorganisaties verplicht zijn om diverse categorieën documenten actief openbaar te maken. Daarnaast kan iedereen altijd vragen om bepaalde informatie (op verzoek) openbaar te maken. Alleen in uitzonderingsgevallen gaat een bijzonder belang vóór openbaarmaking. Ook wordt elk overheidslichaam verplicht om zijn opslag, beheer en verstrekking van gegevens - de zogenaamde informatiehuishouding - in een versneld tempo te verbeteren. Een goed werkende informatiehuishouding is namelijk essentieel voor een transparante overheid conform de Woo. Een open overheid stopt niet bij wet- en regelgeving, maar is in sterke mate afhankelijk van de uitvoering van de wet- en regelgeving. Een goede implementatie en uitvoering van de Woo is daarom essentieel. De implementatie is ook van belang voor de uitvoering van de Omgevingswet en het voldoen aan de AVG.

De implementatie van de Woo vindt stapsgewijs plaats. De Woo noemt 15 categorieën die wij actief openbaar moeten maken Het overgangsrecht regelt dat de start van deze actieve openbaarmaking wordt geregeld in een Algemene Maatregel van Bestuur. De verwachting is dat daarin wordt opgenomen dat de actieve openbaarmaking gefaseerd moet plaatsvinden.  Het college heeft in 2024 een implementatieplan vastgesteld, waarin is opgenomen hoe we de komende jaren stapsgewijs de Woo in onze organisatie implementeren en daarmee gaan voldoen aan het actief openbaar maken van informatie. In 2025 zal er ook duidelijk worden wat de implicaties in organisatorische en financiële zin op de lange termijn zijn voor de uitvoering van de Woo. Hiervoor zijn we ook afhankelijk van de kaders van de Rijksoverheid die nog nader geconcretiseerd moeten worden door het Rijk.  Overigens maken wij diverse zaken al actief openbaar. Denk aan de raadstukken, vastgestelde verordeningen, beleidsregels, organisatiegegevens en dergelijke. 

Voor het behandelen van Woo-verzoeken mogen we geen leges heffen, omdat het algemene belang van openbaarheid niet te zien is als individuele dienstverlening. We zien wel een toename van het aantal Woo verzoeken en de ambtelijke capaciteit die ermee gemoeid is om aan deze verzoeken gehoor te geven. We blijven daarom de kostenontwikkeling van de implementatie van de Woo monitoren. Vooralsnog vangen we dit op binnen de beschikbaar gestelde middelen van de Rijksoverheid.

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen
Doelen
Woo 1. De kwaliteit en transparant toegankelijkheid van de informatievoorziening is gegarandeerd (Woo)

Wat gaan wij ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan wij ervoor doen?
Activiteiten in 2025
Woo 1.1 Gefaseerde actieve openbaarmaking conform besluit Rijksoverheid
Woo 2.1 Inwoners worden geïnformeerd en betrokken bij de Woo
Woo 3.1 Aanpassing interne processen, zodat deze aan de Woo voldoen
Woo 4.1 Verdere implementatie anonimiseringssoftware

Prestatie indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie indicatoren
Prestatie-indicatoren voor 2025 Norm
Woo 1.2.1 Gefaseerde actieve openbaarmaking conform besluit rijksoverheid Eind 2025 gereed
Woo 2.1.1 Inwoners worden geïnformeerd en betrokken bij de Woo Eind 2025 gereed
Woo 4.1.1 Anonimiseringssoftware organisatie breed toegepast Eind 2025 gereed

Planning & Control

Samenvatting voortschrijdend beleid Planning & Control

Terug naar navigatie - Samenvatting voortschrijdend beleid Planning & Control

Vanwege het relatief groot aantal personeelswisselingen in de afdeling gaan we 2025 vooral gebruiken voor het consolideren van de P&C cyclus en het zo snel als mogelijk op vlieghoogte brengen van de vele nieuwe medewerkers. 

Hoofdthema voor 2025 zal zijn de implementatie van een nieuw personeels- en salarissysteem. Die implementatie raakt de gehele afdeling.

De actualisering van de financiële beheersverordening zal mogelijk niet plaatsvinden in 2024 maar pas begin 2025 omdat de bijstelling met de auditcommissie najaar 2024 wordt besproken.

Of het nodig zal zijn om in 2025 een ombuigingsexercitie op te tuigen ter realisatie van een sluitende begroting 2026 in verband met de zware financiële tijden is op dit moment nog niet met zekerheid te zeggen. 

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen
Doelen
P&C 1. Een structureel en reëel meerjarig evenwicht en een beheerste realisatie van de begroting
P&C 2. Een weerstandsvermogen dat over de gehele periode 2025-2028 groot genoeg is om de risico’s af te kunnen dekken
P&C 3. Een getrouwe financiële rechtmatigheidsverklaring 2024
P&C 4. Een volledig operationeel Governance Risk en Compliance systeem (GRC) dat de basis vormt voor een brede in control verklaring over 2025 in 2026
P&C 5. Een financiële meerjarenbegroting waarbij de ramingen mede zijn opgesteld aan de hand van de module contractcontrol FMS
P&C 6. Een actueel financieel kader

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteiten in 2025
P&C 1.1 Opstellen van de diverse planning en control producten
P&C 1.2 Reguliere advisering en ondersteuning op financieel gebied
P&C 2. Actualiseren nota weerstandsvermogen en risicomanagement
P&C 3. Opstellen van de financiële rechtmatigheidsverklaring van het college
P&C 4. Borgen werking Governance Risk en Compliance systeem K2C
P&C 5. Borgen procesgang administreren begrotingsramingen in de module Contract Control FMS
P&C 6. Actualiseren financiële beheersverordening
P&C 7. Uitvoeren doelmatigheidsonderzoeken 213A conform Onderzoeksplan
P&C 8. Zorgdragen voor training en kennisborging budgethouders in diverse vormen
P&C 9. Uitvoeren reguliere werkzaamheden i.h.k.v. salarisadministratie en de financiële administratie
P&C 10. Uitvoeren reguliere verbijzonderde interne controlewerkzaamheden

Prestatie indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie indicatoren
Prestatie-indicatoren voor 2025 Norm
P&C 1.1Tijdige aanlevering JR2024 aan Provincie 15 juli 2025
P&C 1.2 Tijdige aanlevering Begroting 2026 aan provincie 15 nov 2025
P&C 3 Financiële beheersverordening 1 juli 2025

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
(cijfers x € 1.000)
Omschrijving 2023 2024 2025 2026 2027 2028
A Saldo Planning en Control -93 -86 -86 -86 -86 -86
A1 Baten PenC 25 31 31 31 31 31
A2 Lasten PenC 118 117 117 117 117 117

Toelichting wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Toelichting wat mag het kosten

De baten hebben betrekking op de financieel administratieve werkzaamheden en de PSA-werkzaamheden die voor ISD BOL en Het Gegevenshuis worden uitgevoerd. De lasten hebben betrekking op het geldmiddelenbeheer en de salarisadministratie.

Huisvesting & Services

Terug naar navigatie - Inleiding

Het ambtelijk apparaat van de gemeente Landgraaf is gehuisvest op de volgende 3 locaties:
-    Sweelinckplein 1
-    Voltastraat 22
-    Marconistraat 13

Daarnaast beheert het Facilitair Bedrijf het pand aan Emile Erensplein 55, wat wordt verhuurd aan een externe partij. 

Voor deze locaties, inclusief de deelnemers van het Burgerhoes, wordt gezorgd voor een adequate reguliere interne dienstverlening. Hierbij moet onder andere gedacht worden aan een interne facilitaire helpdesk, reprografie, catering, conciërge- en bodediensten.

Samenvatting voortschrijdend beleid Huisvesting & Services

Terug naar navigatie - Samenvatting voortschrijdend beleid Huisvesting & Services

Een efficiënte, effectieve en veilige werkomgeving voor alle medewerkers, met meer aandacht voor vitaliteit.

De veiligheid van de werkomgeving wordt gewaarborgd door de uitvoering van een MOP (meerjaren onderhoudsplan) en MIP (meerjaren investeringsplan). In 2024 heeft er ook een reguliere RI&E plaatsgevonden. 

Door het hybride werken is de bezetting in de ambtelijke gebouwen afgenomen. Tegelijkertijd ontstaan er (mede hierdoor) andere behoeften. Er heeft een onderzoek plaatsgevonden om de huisvesting efficiënter in te zetten. Er is vooral behoefte aan concentratieplekken en innovatieve overlegruimten en ontmoetingsplekken. 

Het verbeteren van de werkplekken blijft in 2025 een continu proces. Door de werkplekken te voorzien van modern meubilair wordt bewegen en het aannemen van een goede houding gestimuleerd. 
Eind 2025 voldoen alle werkplekken aan hybride werken en zijn de concentratieplekken en innovatieve overlegruimten en ontmoetingsplekken gerealiseerd. Deze mutaties vinden plaats binnen de bestaande ruimte en de bestaande budgetten.

In juni 2019 is een start gemaakt met een energiescan. Sinds medio 2020 is het portaal in gebruik. Hierin wordt het energieverbruik gemonitord van alle aansluitingen bij Facilitair bedrijf in beheer zijnde gebouwen. Aan de hand van deze resultaten kan op onverwachte energieverbruiken worden geanticipeerd. In 2025 wordt de nadruk op het monitoren gelegd, om ervoor te zorgen dat het energieverbruik duurzaam en optimaal is en blijft. 

Na een inventarisatie worden vanaf 2024 jaarlijks alle airconditioningssystemen vervangen, tot dat alle installaties weer up-to-date zijn.

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteiten in 2025
Uitvoeren van het geactualiseerde MOP en MIP. Zie onderstaande acties voor de planning van 2025:
H&S 1.1a uitvoeren MOP/MIP Burgerhoes volgens planning
H&S 1.1b uitvoeren MOP/MIP E. Erensplein 55 volgens planning
H&S 1.1c uitvoeren MOP/MIP Marconistraat 13 volgens planning
H&S 1.1d Airco's vervangen Burgerhoes
H&S 1.1e Klein jaarlijks onderhoud volgens planning
H&S 1.2 Reguliere advisering en ondersteuning op gebied van huisvesting
H&S 1.3 Inzichtelijk maken effecten Hybride werken op de huisvesting
H&S 2.1 Meer gebruik maken van innovatieve werkplekken waaronder zit/sta-bureaus
H&S 2.2 Activiteiten RI&E uitvoeren

Prestatie indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie indicatoren
Prestatie-indicatoren voor 2025 Norm
H&S 1.1.1 Acties MOP/MIP uitgevoerd 100%
H&S 2.1 Uniforme en actuele werkplekken, om goed hybride te kunnen werken 100%
H&S 2.2 Wet- en regelgeving vanuit de RI&E uitgevoerd en alle knelpunten met risicoklasse ‘hoog’ 100%

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
(cijfers x € 1.000)
Omschrijving 2023 2024 2025 2026 2027 2028
Saldo Huisvesting & Services (A+B) -1528 -1208 -1298 -1268 -1275 -1191
A Saldo Huisvesting (A1-A2) -685 -577 -593 -560 -565 -481
A1 Baten Huisvesting 502 248 248 248 248 248
A2 Lasten Huisvesting 1187 825 842 809 813 729
B Saldo Services (B1-B2) -843 -631 -705 -708 -710 -710
B1 Baten Services 55 51 51 51 51 51
B2 Lasten Services 898 682 756 759 761 761

Toelichting wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Toelichting wat mag het kosten

De hogere huisvestingslasten in 2023 hebben betrekking op de hogere energielasten voor de ambtelijke gebouwen. Voor het jaar 2024 worden de te verwachten hogere energielasten in het laatste kwartaal van 2024 bepaald en bijgeraamd en daarmee waren deze ten tijde van het opstellen van de begroting 2025 nog niet bekend. Wel is in de begroting 2024 voor de totale gemeentelijke energielasten (alle panden in eigendom, straatverlichting e.d.) een risico van € 375 duizend opgenomen. In de begroting 2025 is voor alle energielasten een autonome ontwikkeling opgenomen van € 365 duizend (zie programma 0) en daarnaast een restrisico van € 270 duizend. Het bedrag voor deze autonome ontwikkeling is als structurele stelpost in de begroting 2025 verwerkt, waardoor het deel hiervan voor de ambtelijke gebouwen niet in bovenstaande tabel is verwerkt.

In bovenstaande tabel worden onder B de volgende posten verantwoord: kantoorverbruiksartikelen, telecommunicatie, inrichting, schoonmaak, catering, repro, archief, postverzorging en BHV.