Op overheden komt een continue stroom van wetswijzigingen af. Nieuwe inzichten leiden tot nieuwe wetten of aanpassingen van bestaande wetten. En dat leidt weer tot veranderingen in de verplichtingen en taken van overheden. Ook komt er vanuit Europa een behoorlijk pakket aan regels aan die met digitalisering te maken hebben. Samen zorgen ze ervoor dat de informatievoorzieningen toekomstbestendig, veilig en ethisch ingericht kunnen worden.
Wat voor impact heeft dit op de mensen, informatievoorzieningen, processen en organisatie?
De veranderende samenleving vereist een gemeentelijke organisatie die slim kan inspelen op de vragen die daarmee samenhangen. Voor wat betreft de informatievoorziening blijven we, voortbordurend op de ingeslagen weg en onder regie van het VNG-meerjarenprogramma Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU), gestructureerd toewerken naar een basis informatievoorziening met als leidend principe: collectief inspelen op nieuwe wetgeving, technologie en ontwikkelingen die alle gemeenten aangaan. De digitale transformatie die breed maatschappelijk aan de gang is geeft kansen, doch kent ook risico’s en dilemma’s. Het noodzaakt daarvoor een inrichting waarbij o.a. veiligheid, toegankelijkheid, duurzaamheid en transparantie kernwaarden zijn. De focus blijft ook in 2025 liggen op het doorpakken op de ingeslagen weg met de digitalisering, het gefaseerd aansluiten op nieuwe ontwikkelingen en het voldoen aan de (aanstaande) wet- en regelgeving, die veelal een meerjarig implementatietraject kennen.
Naast de voorbereiding en implementatie van wet- en regelgeving alsmede het onderzoek naar technische en innovatieve mogelijkheden, wordt conform jaarplannen uitvoering gegeven aan de doorontwikkeling van de informatiehuishouding. Dit onder meer door de implementatie van het Kwaliteitssysteem Informatiebeheer Decentrale Overheden (KIDO), het implementeren van zaakgericht werken, de digitale toegankelijkheid en de verplichte maatregelen van de baseline informatiebeveiliging overheid (BIO). Ook innovatieve ontwikkelingen worden gefaseerd opgepakt en op meerwaarde voor de bedrijfsvoering en dienstverlening onderzocht. Zo staan data gedreven werken en kunstmatige intelligentie (generatieve AI) op de agenda.
Nieuwe Archiefwet (01-01-2026)
De Archiefwet regelt hoe overheidsorganisaties hun informatie moeten bewaren en vernietigen of overdragen aan een archiefbewaarplaats. Hoewel deze informatie in principe openbaar is, kunnen er beperkingen gelden vanwege privacy of geheimhouding. De huidige Archiefwet is verouderd en minder geschikt voor digitale informatie. Daarom heeft het kabinet in november 2021 een voorstel ingediend voor een nieuwe Archiefwet, die naar verwachting op 1 januari 2026 in werking zal treden.
De Archiefwet levert de basiseisen voor een gezonde informatiehuishouding. Om te voldoen aan zowel de huidige als de nieuwe Archiefwet zijn er in 2024 al verschillende stappen ondernomen. Zo loopt een onderzoek naar deelname in de gemeenschappelijke regeling Historisch Centrum Limburg (HCL). Verder wordt gewerkt aan het krijgen van grip op de informatiehuishouding. Zo zullen meer processen zaakgericht ingericht worden. Om de voortgang te bewaken maken wij gebruik van het Kwaliteitssysteem Informatiebeheer Decentrale Overheden (KIDO). Onderstaand wordt nog ingegaan op diverse aspecten van de informatiehuishouding.
Kwaliteitssysteem Informatiebeheer Decentrale Overheden (KIDO)
Het doel van het kwaliteitssysteem is het structureel te verbeteren van het informatiebeheer, en wel zodanig dat het informatiebeheer (op termijn) voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen. Informatiebeheer is de inrichting en uitvoering van het opslaan, het bewaren en beheren, het ontsluiten of (actief) leveren, en waar nodig, het overdragen, verplaatsen, verwijderen of vernietigen van informatie. Op basis van het kwaliteitssysteem wordt ook verantwoording afgelegd aan de toezichthouder, in deze de provincie. Eind mei 2024 is het horizontale toezicht op onze informatie-en archiefbeheer afgerond door de archiefinspectie. Het verslag gaan wij vertalen naar het normenkader in KIDO en die resulteert in een nieuwe 0-meting. Deze meting gaan wij gebruiken om een jaarplan op te stellen met daarin concrete stappen om de informatiehuishouding verder te verbeteren.
Zaakgericht werken
De Archiefwet verplicht de gemeente om de onder haar berustende archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren, alsmede zorg te dragen voor de vernietiging of bewaring van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden.
Ook schrijft de Wet Open overheid voor dat overheidsorganisaties hun informatiehuishouding moeten verbeteren en dat binnen een periode van 8 jaar. Ook gemeente Landgraaf neemt hier stappen in, door:
• Meerdere processen digitaal- en zaakgericht in te richten in ons centrale Document Management Systeem en in back-officeapplicatie(s) met een koppeling naar onze recordmanagementapplicatie;
• Grip te krijgen op onze informatie bij uitbesteding van taken door duidelijke afspraken te maken met de uitbestede partij;
• Middelen te vragen voor de uitrol van processen met zaakgericht werken in ons Zaaksysteem vanaf 2025.
Informatieveiligheid
100% informatieveiligheid bestaat niet, doch met het implementeren van de verplichte BIO-maatregelen (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) wordt, op basis van risicoafweging, de digitale weerbaarheid gefaseerd verhoogd en geborgd. De BIO omvat naast technische maatregelen en procedures ook maatregelen om de bewustwording structureel op peil te houden. De BIO wordt beïnvloed door de uitwerking en vertaling van de EU Netwerk- en Informatiebeveiligingsrichtlijn (NIB2/NIS2) in nationale wetgeving. Er is nog een aantal zaken niet helder. De belangrijkste vragen houden verband met de toepasselijkheid van de richtlijn op Nederlandse gemeenten en hoe dit zich verhoudt tot bestaande structuren als de BIO, de verantwoording over informatieveiligheid via de ENSIA en rol van de Informatiebeveiligingsdienst (IBD) voor gemeenten. De NIS2 wordt momenteel naar Nederlandse wetgeving vertaald. Als gevolg van de evaluatie van de BIO en de komst van de NIB2/NIS2 wordt in 2024 een nieuwe versie van de BIO verwacht. Gezien het feit dat gemeenten nu al een zorgplicht (BIO), een meldplicht (Informatiebeveiligingsdienst, IBD) en toezicht (Eenduidige Normatiek Single Information Audit, ENSIA) hebben zal de impact van NIB2/NIS2 afhankelijk zijn van de mate waarin nu al gedocumenteerd voldaan wordt aan de BIO. Daarom is het cruciaal dat we door blijven gaan met de cyclus van plannen, uitvoeren, controleren en bijstellen rondom de complete BIO. Hiervoor wordt jaarlijks het informatiebeveiligingsplan opgesteld waarvan de voortgang wordt gemonitord via onze generieke GRC-methodiek (bedrijfsvoeringsrapportage).
Innovatie - Artificial Intelligence
Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie) is een vorm van technologie die zich richt op het reproduceren van menselijk gedrag. AI heeft als doel om complexe taken te automatiseren of te vergemakkelijken door gebruik te maken van algoritmen en geavanceerde technologieën. AI-systemen kunnen gebruikt worden om patronen in gegevens te herkennen, voorspellingen te doen en taken te automatiseren. Bedrijven en organisaties overwegen steeds vaker om AI in te zetten om hun processen te verbeteren, efficiëntie te verhogen en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Binnen onze organisatie is Generatieve AI interessant om nader te onderzoeken. Generatieve AI is een onderdeel van kunstmatige intelligentie die zich richt op het automatisch produceren (of genereren) van nieuwe inhoud. Omdat de kennis van AI nog (verder) ontwikkeld moet worden binnen de organisatie beginnen we met een AI-Pilot.
Wat is een AI-pilot?
Een AI-pilot is een kleinschalig experiment waarbij je AI-technologieën test in een beperkte context. Het doel is om de impact van AI te begrijpen en te ervaren voordat je grootschalige implementaties overweegt. Tijdens een pilot kun je verschillende AI-modellen, algoritmen en toepassingen uitproberen om te zien hoe ze presteren in jouw specifieke situatie.
Waarom een AI-pilot?
• Leren en Evalueren: Een pilot stelt je in staat om te leren hoe AI werkt, welke uitdagingen je kunt tegenkomen en hoe je deze kunt overwinnen. Je kunt de resultaten evalueren en beslissen of verdere investering in AI zinvol is.
• Risicobeheersing: Door klein te beginnen, minimaliseer je de risico’s. Je kunt de impact van eventuele fouten beperken en geleidelijk aanpassingen doen.
• Draagvlak creëren: Een succesvolle pilot kan draagvlak creëren binnen de organisatie. Het laat zien dat AI-waarde toevoegt en motiveert medewerkers om mee te doen aan de AI-reis.
Een AI-pilot is een waardevolle eerste stap om de kracht van AI te ervaren en te begrijpen. Het helpt je om gefundeerde beslissingen te nemen en je organisatie klaar te stomen voor een AI-gedreven toekomst. Gemeente Landgraaf zal deelnemen aan een of meerdere AI-pilots om hier meer ervaring in op te doen, duidelijk beeld te krijgen van de mogelijk risico’s en het creëren van draagvlak binnen de organisatie.
Datagestuurd werken
Het coalitieakkoord geeft aan dat er een datavisie voor de gemeente moet worden opgesteld. (bron: coalitieconvenant 2022 gemeente Landgraaf)
Wanneer we spreken over een datavisie heeft dat twee uitwerkingsrichtingen:
1. Hoe kunnen we (de uitvoering van) het beleid met data effectiever en efficiënter ondersteunen? Dit wordt uitgewerkt in de datavisie Datagedreven werken.
2. Hoe zorgen we in de bedrijfsvoering voor voldoende kwaliteit, betrouwbaarheid, beveiliging en beschikbaarheid van de data?
Beide uitwerkingsrichtingen zijn van groot belang voor de gemeente. Beide dienen in de datavisie naar voren te komen, maar gezien de verschillende perspectieven worden zij afzonderlijk behandeld. Daarbij is er uiteraard aandacht voor de gebieden en aspecten waar de uitwerkingsrichtingen elkaar raken. Onze gemeente heeft een groot takenpakket. Aan de ene kant zijn er de meer beheersmatige activiteiten als het op peil houden en uitbreiden van onze voorzieningen en de zorgplicht voor (kwetsbare) burgers. Aan de andere kant heeft de gemeente te maken met belangrijke ontwikkelopgaven in verband met belangrijke stedelijke opgaven en de transformatie naar een duurzame gemeente. Deze opgaven vallen samen met de ambitie om de omslag te maken van een krimpende bevolking naar groei.
Om al deze activiteiten binnen de bestaande financiële en personele mogelijkheden te kunnen realiseren en te continueren kan het slim(mer) gebruik maken van de aanwezige data, zowel intern als extern, een belangrijke bijdrage leveren. Door meer gebruik te maken van data kan efficiënter worden omgegaan met de beschikbare personele capaciteit en financiële middelen.
De laatste jaren zien we ook technologische veranderingen met grote impact elkaar steeds sneller opvolgen. Denk aan sociale media of robotisering.
Wij zien dat digitalisering een steeds grotere rol in een ieders leven speelt waardoor er meer data verzameld en gebruikt wordt. Ook de gemeente is een informatie verwerkende organisatie. Mede door de verdergaande digitalisering van processen is er steeds meer data binnen de organisatie beschikbaar.
Datagedreven sturing gaat om de effectiviteit in de opgave en kwaliteit van beleid. Het gaat om intelligentie; doen we de juiste dingen en doen we die goed?
Met datagedreven werken transformeren we ons werk. Het betekent een ontwikkeling naar meer data gestuurd werken, kortere beleidscycli met een nadruk op innovatieve werkwijzen en meer samenwerken en kennisdelen binnen en buiten de organisatie. Daarbij rekening houdend met eisen op het gebied van privacy en ethisch handelen.
M.b.t. informatievoorziening is de volgende autonome ontwikkeling verwerkt:
- t.b.v. de VerSaasing 2025 structureel € 40 duizend