2.1.4 Programma 4 - Onderwijs

Samenvatting voortschrijdend beleid

Terug naar navigatie - Samenvatting voortschrijdend beleid

In 2025 loopt het merendeel van de tijdelijke, landelijke programma’s af om de onderwijsachterstanden, opgelopen door de Covid-maatregelen, weg te werken. In de nieuwe Lokaal Educatieve Agenda Landgraaf zetten we daar waar mogelijk een aantal succesvolle interventies voort. Ook is er ruimte voor de Gezonde Basisschool van de Toekomst en zetten we, afhankelijk van de landelijke ontwikkelingen, in op het programma School & Omgeving. Aanvullend daarop wordt er in iedere wijk een naschools activiteitenaanbod voor kinderen/jongeren in het basis- en voortgezet onderwijs aangeboden dat gericht is op brede talentontwikkeling.

Openbaar basisonderwijs
Alle Landgraafse basisscholen vallen onder het bestuur van onderwijsstichting Movare. Ook de openbare basisscholen Harlekijn, Speurneus en Wereldwijs. De drie openbare basisscholen voldoen volgens de Onderwijsinspectie aan de basiskwaliteit en daarmee aan de wettelijke eisen die op dat moment geldend zijn.

Onderwijshuisvesting
Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) voorziet in een toekomstbestendige aanpak van de onderwijshuisvesting, waarbij rekening wordt gehouden met het multifunctioneel gebruiken van ruimtes.

De nieuwbouw van het Eijkhagencollege verloopt voorspoedig. Vanaf januari 2025 wordt het nieuwe Eijkhagencollege in gebruik genomen. Daarnaast wordt het oude schoolgebouw in 2025 gesloopt en wordt de nieuwe buitenruimte, inclusief de sportvelden, aangelegd. 

Basisschool De Schatgraver heeft samen met het kinderdagverblijf, de buitenschoolse opvang en de peuteropvang in 2015 een nieuw onderwijsgebouw gekregen aan de Pastoor Schattenstraat. Vanwege het ontstane ruimtetekort is er in 2017 voor vier klaslokalen en een nevenruimte tijdelijk intrek genomen in het voormalige schoolgebouw aan de Graaf Johan Frederikstraat. Het feit dat de school thans in twee gebouwen is gehuisvest, staat de optimale vormgeving en samenwerking voor een Brede School en het project De Gezonde Basisschool van de Toekomst in de weg. Op basis van het programma van eisen  werken de architect en overige adviseurs de plannen voor huisvesting uit waarbij burgerparticipatie een belangrijk onderdeel van het proces is. Volgens de huidige planning kan naar verwachting medio 2025 de omgevingsvergunning verleend worden. De verbouw is dan medio 2026 gereed. Inzake de uitbreiding van de basisschool Op gen Hei worden de plannen, zoals opgenomen in het in 2021 vastgestelde IHP, opgestart. Ook zal in 2025 een businesscase starten voor de renovatie/vervanging van basisschool de Harlekijn.

Onderwijsbeleid en leerlingzaken
In de eerste helft van 2025 is de nieuwe Lokaal Educatieve Agenda (LEA) Landgraaf gereed. Net als in de vorige jaren is deze opgesteld met behulp van de inbreng van leerlingen, schoolteams en ketenpartners. Op het gebied van leerlingenzorg, afstemming en doorgaande lijn is het “Knooppunt” de werkwijze. Dit is een voorziening in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en in de voorscholen (kinder- en peuteropvang). JENS verbindt haar expertise aan de scholen in het primair onderwijs door een team dat fysiek op school aanwezig is. Bureau VSV richt zich onder andere op het terugdringen van voortijdig schoolverlaten (VSV) en het verlaten van school zonder startkwalificatie. Met scholen waar een hoge schooluitval gesignaleerd wordt, worden gesprekken gevoerd om de schooluitval terug te dringen. 

Volwasseneneducatie en laaggeletterdheid
Volwasseneneducatie wordt op Zuid-Limburgse schaal ingevuld via het regionaal plan van aanpak Basisvaardigheden Volwassenen 2024-2028. Gemeente Heerlen is de centrumgemeente voor de coördinatie. Een belangrijk speerpunt blijft het vinden van mensen die Nederlands als eerste taal hebben en baat kunnen hebben bij het versterken van hun taalvaardigheid. Daarvoor worden ook lokaal diverse initiatieven uitgerold waaronder het vindplaatsgericht werken/werkgeversaanpak.

Onderwijsachterstandenbeleid en peuterstelsel
Het peuterstelsel bestaat uit een aanbod van 16 uur per week, waarvan alle peuters in de leeftijd tussen 2½ en 4 jaar gebruik kunnen maken. Dit beleid werkt goed. De kwaliteit is goed, het bereik is hoog en er is een goede samenwerking in de keten. Wel zal er vanaf 2025 meer ingezet worden op het verder versterken van de toeleiding en toegankelijkheid voor doelgroepkinderen. Daarnaast zal er ook gestart worden met een plus groep voor peuters die meer ondersteuning nodig hebben waarin kinderen extra begeleiding krijgen in samenwerking met de peuteropvang aanbieder en JENS, gericht op doorstroom naar het reguliere onderwijs.

Gezonde Basisschool van de Toekomst, Rijke Schooldag, Gelijke Kansen Alliantie en Talentontwikkeling
Op lokaal en regionaal niveau wordt samengewerkt aan het stimuleren van Talentontwikkeling. In de drie Landgraafse wijken is wekelijks een naschools aanbod met daarin activiteiten op het gebied van onder andere: cultuur, sport, kennisverbreding, loopbaanoriëntatie, etc. Daarin wordt, mede vanuit de Regiodeal 2.0 - Gezondheid en Vitaliteit van inwoners en wijken, het aanbod verder uitgebreid met activiteiten voor alle leeftijdsgroepen.

Vier basisscholen voeren het programma De Gezonde Basisschool van de Toekomst uit. Afhankelijk van de landelijke ontwikkelingen binnen  het programma School & Omgeving, zetten we de voorbereiding op het uitbreiden naar een vijfde GBT-school in 2025 voort. 

Omgevingsanalyse

Terug naar navigatie - Omgevingsanalyse
Kengetal historische ontwikkeling Bron 2020 2021 2022 2023
Aantal leerlingen (speciaal) basisonderwijs ** Duo/CBS leerlingen 2.534 2.478 2.454 2.417
Aantal leerlingen voortgezet onderwijs ** Alle cijfers.nl/SVOPL 1.419 1.404 1.453 1.439
% "gewichtenleerlingen" t.o.v. totaal aantal kinderen * CBS 19% 17% A A
Aantal voortijdige schoolverlaters Bureau VSV Heerlen 65 59 68 80
Aantal toekenningen leerlingenvervoer per schooljaar KCC 199 204 214 227
Aantal onderwijsaccommodaties (basis en voortgezet onderwijs) Duo 11 11 11 11
* Gewichtenleerlingen zijn risico-leerlingen die op basis van landelijke criteria risico lopen op onderwijsachterstand. Met ingang van het jaar 2018 wordt gebruik gemaakt van het dashboard van CBS; tot en met 2017 werd gebruik gemaakt van de gegevens van DUO.
** 2020 staat voor schooljaar 2019-2020, 2021 staat voor schooljaar 2020-2021, 2022 staat voor schooljaar 2021-2022, 2023 staat voor schooljaar 2022-2023.
A : gegevens zijn bij het samenstellen van de begroting niet beschikbaar in de landelijke database.

Beleidsindicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren (BBV)
Beleidsindicatoren (BBV) - info: waarstaatjegemeente.nl Bron 2020 2021 2022 2023
Absoluut* verzuim per 1.000 leerlingen in lft.5-18 jr DUO/ingrado 0,2 1,2 A 2,4
Relatief** verzuim per 1.000 leerlingen in lft.5-18 jr DUO/ingrado 19 23 28 32
% VSV-ers (12-23JR) zonder startkwalificatie aan het VO en MBO onderwijs DUO/ingrado 2,80% 2,10% 3,10% 3,60%
* aantal leerplichtigen dat niet ingeschreven staat op een school.
** aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven staat op een school, maar ongeoorloofd afwezig is.
2020 staat voor schooljaar 2019-2020, 2021 staat voor schooljaar 2020-2021, etc.
A: gegevens zijn bij het samenstellen van de begroting niet beschikbaar in de landelijke database

Analyse historische ontwikkeling kengetallen en Beleidsindicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Analyse historische ontwikkeling kengetallen en Beleidsindicatoren (BBV)

Verzuim
Het verzuim laat een stijgende trend zien. Dit is een trend die we in meerdere gemeenten in de regio zien. Zowel binnen het regionale overleg onderwijs/VSV (voortijdig schoolverlaten) heeft dit nadrukkelijk onze aandacht. Samen met onder andere Bureau VSV wordt er gekeken met welke inzet en interventies we deze trend kunnen breken zodat we het verzuimpercentage weer omlaag kunnen brengen.

Leerlingenvervoer
De doelgroep wordt complexer, naast kinderen hebben nu ook steeds vaker de ouders psychische of lichamelijke problemen. Daarnaast slipt het Speciaal onderwijs dicht (aantal keren in Heerlen een opname stop) waardoor kinderen soms op scholen verder weg geplaatst worden (en dan is de afstand te groot voor OV)

Autonome ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Autonome ontwikkelingen
(cijfers x € 1000)
AO Omschrijving
2025 2026 2027 2028
AO 01 Toename bijdrage vervoer bewegingsonderwijs - primair onderwijs 15 17 18 20
AO 05 Salarislasten leerlingenvervoer 134 134 134 134
Totaal van het programma 149 151 152 154

Toelichting Autonome Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Toelichting Autonome Ontwikkelingen

AO 01 - Toename bijdrage vervoer bewegingsonderwijs primair onderwijs
Leerlingen dienen voor het  bewegingsonderwijs gebruik te maken van de in Landraaf aanwezige gymzalen, sportzalen en sporthallen. Bij het niet inzetten van leerlingenvervoer naar de desbetreffende accommodaties gaat kostbare tijd verloren om de daadwerkelijke op hun afgestemde leerlijnen in het bewegingsonderwijs uit te voeren. Door het inzetten van busvervoer kunnen de bewegingsuren effectief worden ingezet. In de Modelverordening Huisvesting Onderwijs (MHO) staan de richtlijnen voor het bewegingsonderwijs om vervoer tot de gym accommodatie te bepalen. In de branche bus- en taxivervoer zijn brandstof- en loonkosten in 2024 landelijk met 3,4 % gestegen op basis van Nationaal Energie Efficiency index, een maatstaf die kostenontwikkeling in taxi- en zorgvervoer weergeeft. 

AO 05 - Salarislasten leerlingenvervoer
Om de nieuwe verordening Leerlingenvervoer adequaat uit te voeren is 1,2 fte frontoffice en 0,2 fte aansturing noodzakelijk. De raad heeft op 14 december 2023 reeds besloten om de salarislasten ter uitvoering van het leerlingenvervoer bij te ramen voor 2024 met € 125 duizend (dekking algemene reserve) en vanaf 2025 als autonome ontwikkeling in de Kadernota 2025 en de begroting 2025 op te nemen. 

Overige ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Overige ontwikkelingen

In 2017 zijn tijdelijk 2 semipermanente lokalen geplaatst bij de basisschool de Wegwijzer. In overleg met onderwijsstichting Movare is er voor gekozen om de units bij basisschool de Wegwijzer af te stoten. Dit levert een jaarlijkse besparing van € 17 duizend op. De beslissing om de bovenbouw van de basisschool de Wegwijzer te verplaatsen naar de vrijkomende lokalen is genomen door de onderwijsstichting Movare om de mogelijke samenwerking tussen de beide scholen, de afstand tussen beide scholen is gering, te bevorderen. 

Beleidskader programma

Terug naar navigatie - Beleidskader programma
Omschrijving Kader Actualiteit
Nota Evaluatie & Vooruitblik Accommodatiebeleid Landgraaf 2020
Bestuursovereenkomst Bureau Voortijdig Schoolverlaten Parkstad Limburg 2020
Verordening leerlingenvervoer gemeente Landgraaf 2016
Preventieplan Jeugd 2017
Plan van aanpak laaggeletterdheid 2018
Beleidsnota: Een gelijke en solide basis voor iedere peuter 2019
Lokaal Educatieve Agenda 2020
Verordening voorziening huisvesting onderwijs gemeente Landgraaf 2021 2021
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2021
Samenwerkingsovereenkomst gemeente/SVO|PL Nieuwbouw Eijkhagencollege 2020
Nationaal Programma Onderwijs 2021
Activiteitenplan Voorloperstraject Rijke Schooldag 2022

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
Doelen
4.1 Op de behoefte afgestemd toekomstbestendig accommodatieaanbod
4.2 Met het oog op het verkleinen van een mogelijk risico op een ontwikkelingsachterstand, een goede toeleiding van kinderen met een VVE- indicatie naar de VVE- gespecialiseerde peuteropvang
4.3 Vergroten van de geletterdheid van onze inwoners
4.4 Het stimuleren van brede talentontwikkeling en de daarbij behorende basisvoorwaarden bij de schoolgaande jeugd

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteiten in 2025
4.1.1 Implementatie Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)
4.1.2 Nieuwbouw Eijkhagen: bouwwerkzaamheden afgerond, start sloop oud schoolgebouw en inrichting buitenterreinen
4.1.3 Uitbreiding bs De Schatgraver: planuitwerking en bouwvoorbereiding
4.2.1 Terugdringen voortijdig schoolverlaten o.a. middels sturing en monitoring van Bureau VSV
4.2.2 Implementatie van de Lokaal Educatieve Agenda (LEA)
4.2.3 Stimuleren deelname VVE voor kinderen met een VVE-indicatie
4.2.4 Het organiseren van een aanbod brede talentontwikkeling tijdens, tussen (overblijven) en buiten schooltijd met behulp van programma’s zoals de Gelijke Kansen Alliantie en het Voorloperstraject Rijke Schooldag
4.2.5 Voortzetten en uitbreiden van het programma De Gezonde Basisschool van de Toekomst op Landgraafse scholen
4.3.1 Uitvoering plan van aanpak laaggeletterdheid

Prestatie-indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie-indicatoren
Prestatie-indicatoren voor 2025 Norm
4.2.1.1 % terug- of doorgeleide VSV-ers versus totaal aantal VSV-ers (bron: VSV) > 50%
4.2.3.1 % v.d. kinderen met een VVE-indicatie die in 2020 tussen 2½ en 4 jaar oud zijn, neemt deel aan een VVE-programma of staat in ieder geval ingeschreven bij een kinder- of peuteropvang organisatie. * > 85%
4.2.5.1 Aantal scholen met een verrijkt aanbod brede talentontwikkeling (tijdens, tussen en buiten schooltijd), niet zijnde alleen een beweegaanbod bij de Gezonde Basisschool van de Toekomst 3
4.2.6.1 Aantal Gezonde Basisscholen van de Toekomst 5
4.3.1.1 % extra bereikte laaggeletterden (NT1) ten opzichte van het voorgaande jaar (bron: gemeente) 10 % meer
4.3.1.2 Aantal medewerkers per jaar die cursus schrijven op B1-niveau hebben gevolgd (bron: gemeente) 0-meting
4.3.2.1 Aantal presentaties die gegeven worden in het kader van herkennen en doorverwijzen laaggeletterden (bron: gemeente) 4
* Doelgroepkinderen (VVE) zijn kinderen die een risico op een ontwikkelingsachterstand lopen. Daarbij wordt er onder andere gekeken naar het opleidingsniveau van de ouders, de taal die er thuis wordt gesproken, cognitieve, gedrags- en taal- of spraakproblemen bij het kind en naar sociaaleconomische problemen in de thuissituatie. Op basis van vastgestelde criteria geeft het consultatiebureau een indicatie voor VVE af, wat betekent dat het kind, recht heeft op extra dagdelen VVE- peuteropvang (Bron Nipia).

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Financiën programma 4

 

(cijfers x € 1.000)
2023 2024 2025 2026 2027 2028
Bestaand beleid
Totaal baten bestaand beleid 2.502 656 680 744 767 767
- Directe salarislasten 241 313 399 407 414 421
- Overige directe lasten 3.536 3.912 2.791 3.240 3.225 3.243
- Kapitaallasten 1.577 1.624 2.348 2.019 2.009 1.960
Totaal lasten bestaand beleid 5.354 5.849 5.538 5.666 5.647 5.624
Saldo bestaand beleid -2.853 -5.193 -4.858 -4.922 -4.880 -4.856
Nieuw beleid
Totaal baten nieuw beleid 0 0 0 0 0 0
- Directe salarislasten 0 0 0 0 0 0
- Overige directe lasten 0 0 0 0 0 0
- Kapitaallasten 0 0 0 0 0 0
Totaal lasten nieuw beleid 0 0 0 0 0 0
Saldo nieuw beleid 0 0 0 0 0 0
SALDO taakveld -2.853 -5.193 -4.858 -4.922 -4.880 -4.856
Investeringen 0

In bijlage 2 van de programmabegroting worden de lasten en baten per taakveld weergegeven.

Bijdrage aan Professionele Gesubsidieerde Organisaties

Terug naar navigatie - Bijdrage aan Professionele Gesubsidieerde Organisaties
(cijfers x € 1000)
Naam organisatie 2024 2025 2026 2027 2028
Stichting Movare (spraakonderwijs), Stichting Movare (VVE), Kinderdagpaleis Eigenwijs (VVE), Humankind Kinderopvang en -ontwikkeling (VVE), Stichting Kinderopvang Parkstad (VVE) Bedragen voor deze organisaties zijn gebundeld in één bedrag weergegeven
Totaal 1.237 1.275 1.313 1.350 1.364

Toelichting bijdrage aan Professionele Gesubsidieerde Organisaties

Terug naar navigatie - Toelichting bijdrage aan Professionele Gesubsidieerde Organisaties

Stichting Movare inzake spraakonderwijs
De bijdrage aan Movare ten behoeve van het spraakonderwijs (logopedie) draagt bij aan activiteit 4.2.2. De stijging ten opzichte van 2024 betreft indexatie. 

Voor en Vroegschoolse Educatie (VVE), Kinderopvang, de Gezonde Basisschool en Naschools activiteitenaanbod

Vanaf 1 augustus 2020 is het nieuwe peuterstelsel in Landgraaf van start gegaan. Drie organisaties bieden sinds 1 augustus peuteropvang met VVE aan. Zij ontvangen hiervoor groepssubsidie op basis van grootte en zwaarte van de peutergroepen. Ouders, van kinderen zonder VVE indicatie, betalen een inkomensafhankelijke bijdrage, de overige kosten van de uurprijs worden gedekt via de Kinderopvang Toeslag (KOT). Als ouders niet voor de KOT-regeling in aanmerking komen, kunnen zij gebruik maken van de niet-KOT regeling via de gemeente. De kinderopvang rekent dit periodiek met de gemeente af.

Dit deel van de subsidie aan Movare, Kinderdagpaleis Eigenwijs, Human kinderopvang en -ontwikkeling en Flow Kinderopvang draagt bij aan de activiteiten 4.2.3 en 4.2.4. 

De bijdrage aan Onderwijsstichting Movare, Humankind Kinderopvang- en ontwikkeling, Flow Kinderopvang en The Move Factory, betreft tevens een bijdrage in het kader van de Gezonde Basisschool van de Toekomst en  het naschools activiteitenaanbod, hetgeen bijdraagt aan het bereiken van doel 4.4 en de activiteiten 4.2.5 en 4.2.6. De stijging ten opzichte van 2024 betreft indexatie.