Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?De activiteiten/prestaties op het terrein van de PIJCOFAH vallen m.i.v. de begroting 2018 onder het taakveld overhead dat op haar beurt in Landgraaf onderdeel uit maakt van het programma bestuur en ondersteuning. Dat maakt dat de doelen, prestaties, activiteiten, middelen en risico’s op dit terrein (naast alle overige overhead) eigenlijk zouden vallen onder het taakveld overhead en dus het programma (thema) bestuur en ondersteuning. We kiezen er echter voor om die informatie te bundelen in de verplicht op te nemen paragraaf bedrijfsvoering. Dit om herhaling te voorkomen. Ook in deze begroting is een volgende stap gezet om de paragraaf bedrijfsvoering qua lay-out en opbouw te laten aansluiten op de programma’s. Ook wordt over de PIJCOFAH-taken Personeel, Informatievoorziening (en ICT), Juridisch, Communicatie, Organisatie, Financiën en Huisvesting gerapporteerd in deze paragraaf. Omdat de financiële middelen al volledig zijn opgenomen in het programma bestuur en ondersteuning, worden deze hier per onderwerp slechts voor een paar majeure onderdelen specifiek gepresenteerd.
Het is zaak de komende jaren oog te blijven houden voor een personeelsbestand dat zowel in kwantitatief als kwalitatief oogpunt toekomstbestendig is en blijft. Daartoe moeten investeringen worden gedaan in zowel het huidige personeel met aandacht voor mobiliteit, flexibiliteit en persoonlijke ontwikkeling, zodat de kennis en vaardigheden op peil worden gehouden of waar nodig, worden verbeterd. Maar ook moet worden geïnvesteerd in het tijdig aantrekken van personeel.
Doordat in de komende jaren veel oudere medewerkers zullen uitstromen wegens bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd (circa 35 personen in de komende 5 jaar) is het zaak om ons nu al hierop voor te bereiden omdat anders veel kennis en ervaring verloren gaat zonder dat overdracht heeft kunnen plaatsvinden. Er wordt actief vooruitgekeken en actie uit gezet waar nodig om vrijkomende vacatureruimte passend bij de ontwikkeling van de organisatie en taken op te vullen.
In 2021 willen we verder inzetten op competentiemanagement door competentiegericht te gaan sturen. In 2020 is de beleidsnotitie en het reglement over hoe de competenties toegepast kunnen worden bij functioneren en beoordelen vastgesteld. De competenties en de bijbehorende niveaus zijn al eerder vastgesteld. 2021 wordt het eerste volle jaar waarin we met competentiemanagement gaan werken.
Ook in 2021 zal er aandacht blijven voor een goede balans in de opbouw van het personeelsbestand. Op de eerste plaats dienen medewerkers de juiste competenties te hebben om hun functie uit te kunnen voeren. Echter een goede mix in leeftijdsopbouw is ook van belang. In de afgelopen jaren zijn diverse maatregelen genomen om aan verjonging en verduurzaming van het personeelsbestand te werken. Er blijft aandacht voor het aantrekkelijk positioneren van de organisatie voor jonge medewerkers. Zo is vanaf 1 september 2020 weer deelgenomen aan het traineeproject van Richting Zuid. Gedurende een periode van 2 jaar voeren drie verschillende trainees (ieder voor een periode van acht maanden) opdrachten uit voor de gemeente Landgraaf.
Naast focus op een toekomstbestendig personeelsbestand wordt in 2021 verder gewerkt aan de uitwerking van het integraal vitaliteitsbeleid. Eind 2018 hebben de vitaliteitsweken plaatsgevonden voor het personeel. Het personeel heeft hierna ook ideeën aangedragen om de vitaliteit binnen de organisatie te bevorderen. In 2020 zijn de eerste ideeën die zowel budgettair als praktisch gezien haalbaar zijn in de praktijk gebracht. Onder andere meer beweging, maar ook gezonde voeding en bewustwording van leefstijlkeuzes hebben daarbij de aandacht. In 2020 is in dit kader een pilot van een Preventief medisch onderzoek (PMO) en Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA) opgestart. Hiervoor is met instemming van het GO budget verkregen uit de IZA-gelden. Als deze pilot succesvol is wordt deze in 2021 verder uitgerold in de organisatie. In 2021 krijgt het vitaliteitsbeleid nog verder vorm met de ondersteuning van de vitaliteitscoördinator en een werkgroep vitaliteit en worden nog meer vitaliteitsideeën uitgevoerd.
Een ander belangrijk thema is (het terugdringen van) het ziekteverzuim. Opvallend is het hoge percentage verzuim in 2018 (6,94 %) en 2019 (7,50 %). Er is met name sprake van langduriger verzuim waarbij er een relatie ligt met de leeftijdsopbouw van het personeelsbestand. Daarnaast heeft de bedrijfsarts geconstateerd dat er sprake is van een daling van de psychische klachten. Onze norm van maximaal 5% ziekteverzuim zullen we in 2021 naar verwachting nog niet gaan halen, maar we willen ons wel die ambitie opleggen. Het streven is om hier uiterlijk in 2022 weer op uit te komen. De uitvoering van het verzuimbeleid zal aandacht moeten blijven krijgen. P&O zal de leidinggevenden hierbij ondersteunen, bijvoorbeeld door het aanbieden van trainingen en signaleren op mogelijkheden.
Vanwege het beëindigen van het contract met de arbodienst in 2020 is per 1 januari 2021 een contract met een nieuwe arbodienst gesloten. In samenspraak met de arbodienst wordt gekeken welke stappen gezet kunnen worden om het ziekteverzuim terug te dringen naar maximaal 5%.
Het college heeft via de beleidsalternatieven een aantal personeel gerelateerde autonome ontwikkelingen ingediend. Dit betreft:
- Ophogen capaciteit programma control (€ 30 duizend structureel; eerste jaren € 51 duizend incidenteel)
- Kosten inhuur verplicht aan te wijzen archivaris (€ 10 duizend structureel)
- Uniformering kleding buitendienst (€ 15 duizend structureel)
Ook heeft het college via de beleidsalternatieven een aantal personeel gerelateerde ruimtevragen ingediend. Dit betreft:
- Ophogen capaciteit ontwikkelcoach (€ 121 duizend incidenteel; € 38 duizend structureel)
- Ophogen capaciteit participatiecoach (€ 68 duizend structureel)
- Ophogen capaciteit OOV (€ 76 duizend structureel)
Deze ruimtevragen zijn nog niet gedekt in deze begroting.