Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Programmabegroting 2021 - 2024
>
Activiteiten
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma's
Samenvatting
Samenvatting begroting 2021-2024
Hoofdstuk 1: Algemeen
1.1 Aanbieding
1.2 Leeswijzer
1.3 Ontwikkelingen begrotingssaldo
1.4 Formeel en structureel meerjarig begrotingsevenwicht
1.5 Weerstandscapaciteit, -behoefte en -ratio's
1.6 Tarieven
1.7 Voorstel te dekken ruimtevragen voor nieuw beleid
Hoofdstuk 2.1: Programma's
2.1.0 Programma 0 - Bestuur en ondersteuning
2.1.1 Programma 1 - Veiligheid
2.1.2 Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
2.1.3 Programma 3 - Economie
2.1.4 Programma 4 - Onderwijs
2.1.5 Programma 5 - Sport, cultuur en recreatie
2.1.6 Programma 6 - Sociaal Domein
2.1.7 Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
2.1.8 Programma 8 - Volkhuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (VHROSV)
Hoofdstuk 2.2 Paragrafen
2.2.1 Lokale heffingen
2.2.2 Bedrijfsvoering
2.2.3 Financiering
2.2.4 Verbonden partijen
2.2.5 Onderhoud kapitaalgoederen
2.2.6 Grondbeleid
2.2.7 Weerstandvermogen en risicobeheersing
Hoofdstuk 3: Financieel
3.1 Overzicht van baten en lasten
3.2 Uitgangspunten van de ramingen
3.3 Financiële positie
Vaststellingsbesluit
Vaststellingsbesluit begroting 2021-2024
Bijlagen
1. Conversietabel programma's / Taakvelden / Producten
2. Lasten en baten per taakveld
3. Investeringsplannen 2021
4. Reserves en voorzieningen 2021-2024
5. Algemene uitkering 2021-2024
6. Toelichting verbonden partijen
7. Onderzoeken 213A
8. Lijst van afkortingen
Activiteiten
Home
Programma's
Samenvatting
Samenvatting begroting 2021-2024
Hoofdstuk 1: Algemeen
1.1 Aanbieding
1.2 Leeswijzer
1.3 Ontwikkelingen begrotingssaldo
1.4 Formeel en structureel meerjarig begrotingsevenwicht
1.5 Weerstandscapaciteit, -behoefte en -ratio's
1.6 Tarieven
1.7 Voorstel te dekken ruimtevragen voor nieuw beleid
Hoofdstuk 2.1: Programma's
2.1.0 Programma 0 - Bestuur en ondersteuning
2.1.1 Programma 1 - Veiligheid
2.1.2 Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
2.1.3 Programma 3 - Economie
2.1.4 Programma 4 - Onderwijs
2.1.5 Programma 5 - Sport, cultuur en recreatie
2.1.6 Programma 6 - Sociaal Domein
2.1.7 Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
2.1.8 Programma 8 - Volkhuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (VHROSV)
Hoofdstuk 2.2 Paragrafen
2.2.1 Lokale heffingen
2.2.2 Bedrijfsvoering
2.2.3 Financiering
2.2.4 Verbonden partijen
2.2.5 Onderhoud kapitaalgoederen
2.2.6 Grondbeleid
2.2.7 Weerstandvermogen en risicobeheersing
Hoofdstuk 3: Financieel
3.1 Overzicht van baten en lasten
3.2 Uitgangspunten van de ramingen
3.3 Financiële positie
Vaststellingsbesluit
Vaststellingsbesluit begroting 2021-2024
Bijlagen
1. Conversietabel programma's / Taakvelden / Producten
2. Lasten en baten per taakveld
3. Investeringsplannen 2021
4. Reserves en voorzieningen 2021-2024
5. Algemene uitkering 2021-2024
6. Toelichting verbonden partijen
7. Onderzoeken 213A
8. Lijst van afkortingen
Activiteiten
Tonen
Activiteiten (147)
1. Opstellen van de diverse planning en control producten.
1.1 Aansluiten op e-depot.
1.1 Bestemmingsplannen actualiseren
1.1 Communicatie verzorgen of ondersteunen met inzet van de best passende media binnen het financiële kader.
1.1 Het beheren en uitbreiden van het relatienetwerk, het acquireren en faciliteren van ondernemers, bedrijfsbezoeken, het stimuleren van bedrijvigheid, organisatie Ondernemersdag
1.1 Implementeren van het meerjarig integraal onderwijshuisvestingsplan (IHP).
1.1 Kwalitatieve adviezen leveren binnen een redelijke termijn.
1.1 Op peil houden van de taakstelling in de Veiligheidsregio
1.1 Opstellen nieuw meerjarig sportbeleid
1.1 Sturen op goede mix in het personeelsbestand (competenties, leeftijd, etc.)
1.1 Uitvoeren regionale gezondheidsbeleid 2020-2023.
1.1 Uitvoeren reguliere activiteiten op het gebied van een transparant besluitvormingsproces
1.1 Uitvoeren uitvoeringsprogramma Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan
1.1 Uitvoeren van het geactualiseerde MOP (meerjarenonderhoudsplan).
1.1 Via ISD BOL, Mensontwikkelbedrijf en WSP-kandidaten ontwikkelen en plaatsen op de voor hun geschikte participatieplaats, met als uitgangspunt het voor die kandidaat maximaal haalbare.
1.2 Aanwijzen en inregelen rol archivaris.
1.2 Actueel houden van wijkontwikkelingsplannen
1.2 Behouden en stimuleren van een adequaat en toekomstbestendig niveau van de (winkel)centra en de bedrijfsterreinen door centrummanagement en bedrijventerreinmanagement
1.2 Contacten onderhouden met pers/media.
1.2 Coördinatie op bestuurlijke aanpak/ondermijning vanuit een pro-actieve houding
1.2 Huisvestingswensen en behoeften bespreken met de afdelingshoofden.
1.2 Inzet trainees van Richting Zuid
1.2 Uitvoeren JOGG (jongeren op gezond gewicht) en projectplannen Gezond In De Stad (GIDS).
1.2 Uitvoering geven aan het lokale sportakkoord.
1.2 Uitvoering geven aan werkgeversdienstverlening via het Werkgeversservicepunt Parkstad.
1.2 Voorbereiden aanleg Randweg Abdissenbosch.
1.2 Voorbereiden nieuwbouw Eijkhagencollege.
1.3 Doorontwikkeling accommodatiebeleid Landgraaf.
1.3 Huisvesting waar nodig aanpassen naar Corona-situatie.
1.3 Inregelen consequenties verkorting overbrengingstermijn van 20 naar 10 jaar (activiteiten over periode van 3 jaar).
1.3 Medewerking verlenen aan de voorbereidende/uitvoerende werkzaamheden voor de verdubbeling van het spoor en het behartigen van de Landgraafse belangen.
1.3 Onderzoeken of uitbreiding sociale recherche aan de orde is t.b.v. aanpak bijstandsfraudeurs.
1.3 Regierol bij directe aanpak van overlast gevende jeugd; directe aanpak woonoverlast en verloedering; directe aanpak drugspanden (Damoclesbeleid)
1.3 Uitvoering geven aan de subsidieregeling ‘Stimuleren innovatief ondernemerschap in winkelkernen’, door samen met de Stichting Streetwise en andere externe partijen ruimte te bieden en andere externe partijen
1.3 Voeren van overige planologische procedures
1.4 Acties ter bevordering van de (eu)regionale samenwerking, op zowel lokale als regionale schaal
1.4 Ondersteunen van initiatieven (passend binnen het gemeentelijk beleid) uit het verenigingsleven.
1.4 Onderzoek ontwikkelmogelijkheden t.a.v. een deel van de participatiedoelgroep.
1.4 Opstellen en actualiseren beleidsplannen
1.4 Uitvoeren jaarplan KIDO.
1.4 Uitvoeren van de eigen rol in de veiligheidsketen (o.a. Coördinatie openbare orde en veiligheid bij (grote) evenementen).
1.5 IBA Parkstad: ontwikkeling van, uitvoeren geven aan en bijdragen aan IBA-projecten.
1.5 Realisatie van het nieuwe doelgroepenbad.
1.5 Voorbereiding en implementatie van de nieuwe Wet inburgering.
1.6 Continueren brede regeling combinatiefuncties voor sport en cultuur.
1.6 Implementeren Omgevingswet
1.6 Verruiming collectieve ziektekostenverzekering (onder voorbehoud van beschikbaarheid financiële middelen).
2. Invoeren nieuw P&C-systeem gekoppeld aan bestaand financieel systeem.
2. Meer gebruik maken van innovatieve werkplekken waaronder zit\sta-bureaus. Dit zal ook worden opgenomen in het arbobeleidsplan vanuit P&O
2.1 Adviseren en ondersteunen op algemeen niveau van bestuurders ter bevordering van de regionale samenwerking in de Gemeenschappelijke Regelingen.
2.1 Afhandelen van bezwaren etc. binnen de wettelijke termijn.
2.1 Bestuur en afdelingen voorzien van gevraagd en ongevraagd advies.
2.1 Betrekken van burgers en belangenorganisaties bij de beleidsvoorbereiding, -realisatie en –evaluatie.
2.1 Bevorderen van een goede afvalscheiding.
2.1 Faciliteren en stimuleren van initiatieven die bijdragen aan versterking van de pluriformiteit van het culturele aanbod.
2.1 Het vermarkten en promoten van Landgraaf als aantrekkelijke vestigingsplaats voor het (toeristische) bedrijfsleven.
2.1 Implementatie voorstellen vanuit de vitaliteitsweken
2.1 Terugdringen van overlast in de openbare ruimte, mede door gebiedsgerichte controles op hondenpoep, verkeersoverlast bij scholen en dumpafval.
2.1 Terugdringen voortijdig schoolverlaten o.a. middels sturing en monitoring van Bureau VSV.
2.1 Uitvoeren ‘Landgraaf Verbindt’ door het bevorderen van samenwerkingsinitiatieven in buurten en wijken
2.1 Uitvoeren informatiebeveiligingsplan 2020-2021.
2.1 Uitvoeren projecten wijkontwikkelingsplannen en Nota Samen Slim Sleutelen aan de Stad 2.0, inclusief woningmarktprogramma 2020-2025.
2.2 Aansluiten van het normenkader BIO op de planning en control-cyclus.
2.2 Door middel van frequent overleg burgers mede-verantwoording laten nemen voor het beheer en onderhoud.
2.2 Implementatie van de LEA.
2.2 Informatie die opgehaald wordt uit diverse platforms delen met de vakafdelingen ter ondersteuning van beleidsvorming.
2.2 Inventariseren en uitwerken van de mogelijkheden om de samenwerking in de regio te intensiveren op basis van zakelijk onderbouwde keuzes die uitgaan van een gelijkwaardigheid tussen gemeenten.
2.2 Inzetten op terugdringen ziekteverzuim
2.2 Juridisch beheren van gemeentelijke eigendommen en uitvoeren nota onrechtmatig grondgebruik.
2.2 Uitvoeren van integraal toezicht in de openbare ruimte.
2.2 Uitvoering geven aan de nota Vrijetijdseconomie Landgraaf 2016-2020 door de versterking en uitbreiding van de vrijetijdseconomie
2.2 Uitvoering geven aan het preventieplan jeugd, waaronder implementatie van schoolmaatschappelijk werk en vergroten van het naschools activiteitenaanbod voor jongeren in de wijk.
2.2 Zorgdragen voor een op de behoefte afgestemd goed onderhouden toekomstbestendig accommodatieaanbod.
2.3 Continuering van de ondersteuning/facilitering van maatschappelijke/burger initiatieven.
2.3 Evalueren en implementeren geconstateerde verbetermaatregelen uit de ENSIA-2020.
2.3 Handhaving alcoholverbod.
2.3 Het stimuleren van deelname aan VVE voor kinderen met een VVE-indicatie. Verdere uitwerking en implementatie van de aanpak Talentontwikkeling op regionaal (Parkstad) en lokaal niveau.
2.3 Ontwikkeling buitengebied Ubach over Worms.
2.3 Organiseren en faciliteren van de kermissen in Schaesberg, Waubach en Nieuwenhagen Faciliteren van kleinschalige evenementen op wijkniveau.
2.3 Sturing en monitoring JENS.
2.3 Vergroten van bewustwording bij collega’s van communicatieve mogelijkheden.
2.3 Zelfbewust communiceren over de veelzijdigheid en successen van onze gemeente.
2.4 Aanpassing verordening leerlingenvervoer.
2.4 Stimuleren van zelforganisatie en initiatieven door bewoners.
2.4 Uitvoeren van bevolkingscontroles
2.4 Uitvoeren van de risico-analyse BIO en maatregelen toepassen van de nog nader te bepalen kritische processen.
2.5 Faciliteren van de buurtorganisaties
2.5 Uitvoeren van toezicht tijdens evenementen
3. Implementeren modules rechtmatigheid key2control t.b.v. rechtmatigheidsverklaring.
3. Vanuit de RIE (risico-inventarisatie en evaluatie) de resterende knelpunten met de risicoklasse matig oppakken.
3.1 Aanbieden van maatwerkvoorzieningen sociaal domein met als vertrekpunt de zelfredzaamheid en participatie van de burger.
3.1 Advies en ondersteuning aan de gehele organisatie op vlak van P&O
3.1 Burgers en bedrijven informeren en adviseren op het gebied van toezicht en handhaving.
3.1 Interactie via gewenste platforms mogelijk maken, beleggen bij de juiste functionarissen en monitoren.
3.1 Onderhouden en beheren van de openbare ruimte
3.1 Onderzoek naar consequenties Woo en opstellen ‘roadmap’ voor de implementatie.
3.1 Pro-actief (ongevraagde) adviezen geven.
3.1 Uitvoeren van integraal toezicht op het gebied van bouwen en wonen en gebruik.
3.1 Uitvoering geven aan de erfgoednota.
3.1 Uitvoering geven aan het plan van aanpak laaggeletterdheid
3.1a verbetering van het inhoudelijke antwoord op vragen en de klantbejegening;
3.1b verdergaande invoering van het beleid Agressie en Geweld 2018
3.1c organiseren workshops ‘Herkennen en Doorverwijzen’ laaggeletterdheid
3.1d organiseren cursus ‘Communiceren op B1-niveau’
3.1e doorontwikkeling zaakgericht archiveren dienstverleningsprocessen
3.1f door ontwikkelen portal burgerzaken en E-diensten voor publiekszaken
3.1g onderzoeken mogelijkheden aanschaf Klant Contact Systeem
3.1h verbeteren receptie en cateringconcept
3.2 Het in behandeling nemen van verzoeken en meldingen en het verstrekken van producten en diensten (vergunningen) aan burgers.
3.2 Integreren cultuurhistorie in ruimtelijk beleid en plannen.
3.2 Kennis delen met collega’s over Awb.
3.2 Ondersteuning van de werving- en selectieprocedures
3.2 Realiseren van reconstructies en groot onderhoud
3.2 Uitbreiding locaties taalcafé
3.2 Uitvoeren bouwstenen voor sluitende aanpak personen met verward gedrag.
3.2 Uitvoeren van integraal toezicht en handhaving bij particulieren, bedrijven en openbare ruimte.
3.2 Verstrekken van producten en diensten aan burgers en het in behandeling nemen van diverse verzoeken en meldingen
3.3 Het verder omvormen van het arsenaal aan armaturen naar duurzame energiezuinige LED-verlichting.
3.3 Implementatie uitvoeringsagenda maatschappelijke opvang en beschermd wonen.
3.3 Zorg dragen voor actueel, gedegen en proactief P&O-beleid
3.4 Onderhouden van recreatieve en toeristische fietsroutes.
3.4 Samen met maatschappelijke partners op basis van de in 2019 uitgevoerde pilots implementeren van werkwijzen gericht op het beschikbaar krijgen en houden van voldoende vrijwilligers.
3.5 Ondersteuning jonge mantelzorgers.
3.6 Doorontwikkeling wijkteams en Jeugdteam.
3.7 Voorbereiden implementatie nieuwe inkoop Wmo per 1-1-2021.
4. Energieverbruik monitoren middels het portaal en anticiperen waar nodig.
4. Optimaliseren bestaand financieel systeem.
4.1 Adviseren en ondersteunen op vlak van profilering en monitoren van herkenbaarheid en branding.
4.1 Bepalen van 2 beleidsvragen tbv de pilot van “ruimtelijke kijk in het sociaal domein”.
4.1 In de bedrijfsvoeringsrapportage rapporteren over de status van het register van de verwerkingsactiviteiten.
4.1 Uitvoeren PALET 3.0.
4.1 Uitvoering geven aan onderhoud groen en inrichtingselementen in de openbare ruimte. Het opheffen van achterstallig onderhoud aan bomen.
4.1 Werken met competentiemanagement
4.2 In samenspraak met proceseigenaren een prioritering maken voor de maatregelen die op basis van het privacy managementsysteem moeten worden uitgevoerd.
4.2 In samenwerking met Het Gegevenshuis vormgeven van de sociale wijkkaart op basis van de beleidsvragen.
4.2 Omvormen en renoveren van groenvoorzieningen
4.3 De Functionaris voor gegevensbescherming (FG) houdt steekproefsgewijs toezicht op bepaalde werkprocessen.
4.3 Door middel van frequent overleg burgers medeverantwoording laten nemen voor het beheer en onderhoud van groen en inrichtingselementen in de openbare ruimte. Realisatie lichtkunstwerk Oude markt Waubach.
4.4 Eerste aanzet beeldenroute in Strijthagen
5. Optimaliseren Aan- en Afwezigheidssysteem (onder voorbehoud).
5.1 Het ICT-plan uitvoeren en actualiseren conform P&C-cyclus.
5.1 Ontwikkelen regionaal en lokaal beleid klimaatadaptatie
5.2 Kennisontwikkeling en zorgen voor bewustwording op het gebied van klimaatadaptatie.
6. Reguliere werkzaamheden i.h.k.v. salarisadministratie en de financiële administratie.
6.1 Ontwikkelen en uitvoeren van waterbeleid.
6.2 Beheer en onderhoud watersystemen
7. Uitvoeren onderzoeken 213A
Vorige
/ 737
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk